Информационната линия в помощ на хората с хронични заболявания подновява своята работа от днес.

 

Всеки работен ден от 9 до 18 ч. лекари от Ковид сектори, ендокринолози, онколози, кардиолози и психолози ще консултират пациентите на телефон 0800 14 515 по различни въпроси, свързани с контрола на хроничните им заболявания.


 

Инициативата е на Националната пациентска организация и има за цел да подпомогне лекарите и хронично болните хора в момент, в който здравната система изпитва сериозен натиск заради непрекъснатия ръст на заболели от Ковид-19.

 

Новите случаи на Ковид-19 през изтеклото денонощие са 4828, което е 42% от всички 11 611 PCR тестове, направени вчера. Починалите са 131 души.

 

Расте и броят на настанените в болница пациенти с коронавирус – те са вече 5463, а 303 от тях са в интензивни отделения.

 

Заболяването се разпространява и сред медицинските служители: 182 са новите случаи сред тях за последното денонощие.

 

Чрез телефонната линия на Националната пациентска организация хронично болните ще могат да получат навременна безплатна консултация със специалисти. Така ще се избегнат ненужните посещения в здравните заведения.

 

При симптоми на Ковид-19 обаждащите се ще получават и информация за стъпките, които трябва да се предприемат за получаване на адекватно лечение.

 

Информационната линия за хора с хронични заболявания е на телефон 0800 14 515.

 

 „Ние, като пациентска организация, сме чувствителни много към случаите на отказ от лечение, както и за липсата на навременна информация и организация. Смятам, че с телефонната линия в помощ на пациентите ще помогнем и на техните лекари. Защото тази критична ситуация изисква инвестиция на усилия от всички“, посочва председателят на НПО д-р Станимир Хасърджиев.

 

Безплатният телефон беше създаден по време на извънредното положение, като от март до септември помощ са получили над 3000 души. Всеки трети е потърсил помощта на кардиолог, а всеки четвърти – на ендокринолог.

 

Благодарение на телефонната линия, на 6 пациенти е осигурена спешна медицинска помощ, а на 12 е оказано съдействие да получат медикамент, който не се предлага в България.

 

Данните за дейността на телефонната линия показват още, че на 37 пациенти без близки е оказано съдействие да получат топла храна и грижи в домашна среда от общините, в които живеят.

 

На 43 пациенти е предоставена информация как да ползват социалните и здравните си права, а за 4 самотни родители е осигурена храна и продукти от първа необходимост.

 

Един от 10 пациенти е имал нужда от психологическа подкрепа. Голяма част от пациентите, консултирани от психолога, са самотноживеещи или млади хора, останали без работа, както и пациенти с тревожност и депресивни състояния, вследствие на изолацията и социално-икономическата ситуация, в която се намират.