Безплатно ползавне на всички буферни паркинги на метрото и апел да се ползва градския транспорт, вместо личния автомобил, отправиха от Столична община. Причината е в днешните двойно по-високите нива на фини прахови частици във въздуха на града.


В личния си профил във Фейсбук кмета на града Йорданка Фандъкова написа: „Всички буферни паркинги на метрото днес ще работят напълно безплатно за всеки, който остави колата си и използва градския транспорт, до изчерпване на капацитета им. Аз лично ще използвам градския транспорт, за да отида на работа и призовавам всички, които могат, да оставят личните си автомобили в днешния ден. От днес КАТ-Пътна полиция ще спира за проверка автомобили, които видимо замърсяват въздуха“.


Фандъкова припомня, че пиковите стойности през студените зимни дни се дължат основно на отоплението на нискокачествени въглища, сурови дърва и отпадъчни материал. „В последните седмици екипи на Столичен инспекторат и полицейските управления направиха 140 проверки в кварталите, с най-много сигнали, това са „Красна поляна“, „Овча купел“, „Подуяне“, „Кремиковци“. Продължавам да настоявам парламентът да криминализира нерегламентираното изгаряне на отпадъци, защото административните санкции, които ние налагаме нямат нужния ефект“, допълва тя.



На фона на мръсния въздух в София и останалите големи градове в страната, независимо икономическо проучване показа, че гъвкавите работни формати и дистанционната форма на работа могат да бъдат успешна екологична мярка. Изследването на Regus показва, че по-разширеното разпространение на гъвкавите форми на работа ще намали нивата на въглероден диоксид в световен план до 214 млн. тона годишно до 2030 г. Ако ръстът в популярността им продължи да расте, годишно хората по света ще спестяват над 3,53 млрд. часа пътуване до работното място до 2030 г., а количеството въглероден двуокис, спестено от това намаление, се равнява на количеството въглерод, абсорбирано от 5,5 млрд. дървета за десет години.


По данни на Евростат през 2017 г. в ЕС се наблюдава увеличение на вредните емисии средно с 1.8%, като България има дял от 1.5% в замърсяването с емисии въглероден диоксид в целия ЕС. Статистиката сочи, че България е на трета позиция сред 28-те страни-членки по производство на вредни емисии въглероден двуокис за 2017 г. Голямата цел на ЕС е да намали въглеродните си емисии с 40% под равнищата от 1990 г. до 2030 г., а до 2040 г. - с 60 на сто.