Проблемът с изтичането на млади лекари в чужбина се задълбочава с всяка изминала година. Различни обучителни курсове, научни проекти и една нова Наредба за специализациите, изготвена и лансирана от Министерство на здравеопазването са инструментите, с които държавата се опитва да овладее кризата с кадрите в медицината. Ще успее ли властта да задържи лекарите в България, ако плаща възнаграждението им по време на специализацията им, както е записано в Наредбата?


 „Кадровият проблем в здравната система е не само е много тежък, но лимитът от време за решаването му се скъсява непрекъснато“, коментира темата Д-р Мими Виткова, бивш министър на здравеопазването пред Bloomberg TV Bulgaria.


„Страната ни е една от най-бедните страни в Европа, а всяка година бълва медицински кадри. Излиза, че бедна България готви най-скъпо платените за едно общество кадри за богата Западна Европа, което е пълен парадокс. Никой не си поставя задачата да изясни защо това се случва. Най-често причината е, че възнагражденията у нас и в Западна Европа са коренно различни, което е неоспорим факт. Но по-големият проблем у нас са тежките диспропорции във възнагражденията между лекарите. Има ситуации на трицифрени заплати и ситуации на петцифрени заплати. Това доведе до фаворизиране на определени специалности в медицината и подценяване на базови специалности. Нямаме педиатри вече, патоанатоми, цялата система се крепи на 60 - 65 патоанатоми в страната. Работата и на най-великия хирург зависи от работата на хистолога, каква  диагноза  ще даде по време на самата операция. Не може да има заплата 700 лв. и заплата 50 хил. лева. Ако продължаваме да си затваряме очите и да мислим, че с тази наредба решаваме проблема, това е голяма грешка“, каза д-р Виткова.



Здравният експерт подкрепи идеята заложена в Наредбата за специализациите колкото време обществото е издържало един студент, толкова време той да работи с договор за него след завършването си. „На базата на този договор всеки прави своя избор - ако иска да напусне страната, плаща образованието и тогава заминава“, допълни тя. Изключително важно на този етап у нас е да се насочат бъдещите лекари към дефицитните специалности. Те могат да се промотират още в хода на обучението като атрактивна, перспективна специалност. „Перспективите са финансови, но и професионални. Когато пред себе си нямаш лидер да следваш професионално, какво от това, че си затворен в един кабинет и са ти сложили един ехограф. Парадоксите в системата от професионална гледна точна са много големи. Но управниците, които трябва да го решават са недалновидни и подхождат непрофесионално“, каза още д-р Виткова.