Два дни след старта на мобилното приложение ViruSafe, разработено от IT сектора, в подкрепа на борбата с COVID-19 у нас, все още липсват данни успява ли то да бъде в помощ на пациентите и техните лекари. 


„Не съм получил имейл от здравното министерство или от Щаба, с информация за когото и да е мой пациент, подал там неговото здравно състояние. За ЕГН не коментирам. В същия момент нямам пропуснато обаждане от мой пациент. Ако има такова - веднага връщам обаждането, което е много по-добро и по-достъпно като информация за нас личните лекари, отколкото въпросно приложение“, заяви заместник-председателят на Български лекарски съюз и дългогодишен общопрактикуващ лекар д-р Николай Брънзалов пред Bulgaria ON AIR.


ViruSafe стартира безплатно на 6 април 2020 г. и предлага на всеки потребител регулярно да въвежда симптомите си, както и да следи развитието на пандемията с помощта на карта, която показва къде и колко заразени потребители има в България към момента. Всеки потребител доброволно може да споделя своята локация, за да може да се съпостави с локацията на всички потребители с проявени симптоми на COVID-19. Апликацията включва и функцията за предупреждение, ако някой от потребитерите е бил в опасна близост до друг потребител със симптоми



Д-р Брънзалов обаче е категоричен, че в настоящия, труден момент, нищо не може да замени нормалния медицински преглед в кабинет на лекаря. „В случая такава е ситуацията, че трябва да се реагира по телефона. Използваме и други варианти за превод на информация относно състоянието на пациентите. Трудно е. Не сме учили да лекуваме по телефоните, но така го изисква ситуацията“, допълни медика.


Той допълни, че предимството в работата на личните лекари е това, че познават пациентите си от години. „Ние знаем рисковете, които може да предизвика едно заболяване, било то и най-обикновен фебрилитет“, допълни още д-р Брънзалов за „България сутрин“.