Доскоро единственото разумно решение при спешни случаи в труднодостъпни планински райони, където автомобилите не успяват да си проправят път, бе специализираният хеликоптер-линейка. Машината бе частна инициатива на фирма „Хели ер“, която преди пет години купува два хеликоптера за медицински цели. Липсата на държавна подкрепа и огромните разходи за поддръжката и експлоатацията на въздушните линейки, накараха собствениците на компанията да преустановят дейността им и да ги продадат. Разходите за поддържането им са възлизали на десетки хиляди евро на месец.


Така на практика при спешни случаи в страната за помощ може да се разчита само на Планинската спасителна служба и няколкото военни хеликоптера. „От нас се поинтересува само „Лев Инс“, с които имаме договор, но този договор не можеше да запълни капацитета и ние всяка година генерирахме сериозни загуби“, сподели преди дни пред Bulgaria On AIR изпълнителният директор на „Хели ер“ Георги Спасов.


И в момента застрахователните компании предлагат услугата „планинска застраховка“, но тя не включва спасяване по въздух. Междувременно здравният министър Кирил Ананиев обяви, че България ще търси финансиране от Европейския съюз за закупуването на три до пет медицински хеликоптера. 



„На мен ми е странно първо като идея, защото това, което ние предлагахме го предлагахме на ниска цена, а само стойността на петте хеликоптера е към 30 милиона евро“, коментира още Георги Спасов.


От 2014 г. досега с хеликоптерите са били проведени над 20 спасителни операции, в които е помогнато на повече от 25 души. Идеята санитарната авиация у нас да бъде възродена, така и не се случи през годините - тя предоставя възможност не само за пациентите, но и за самите лекари да пътуват за спешни операции. Пилотите заети в нея пък трябва да притежават допълнителни умения и ценен опит за маневри в труднодостъпни райони и усложнени метеорологични условия.

 

Още по темата може да проследите във видео материала.