Специфични мутации в ДНК на мъжете, които страдат от метастатичен рак на простатата, играят много по-голяма роля в развитието на заболяването, отколкото се смяташе до момента, твърдят изследователи. Според тях откритията могат да са от полза за промяна в стандартната терапия на заболяването.

Новото проучване, което е дело на специалисти от центъра за изследване на рака „Фред Хътчинсън“ в Сиатъл, САЩ, изследва унаследените мутации в ДНК

Известно е, че тези генни мутации се наблюдават по-често сред мъжете, засегнати от рак на простатата, в сравнение с останалите.

От данните на настоящото проучване става ясно още, че тези мутации са значително по-често срещани сред хората, които боледуват от метастатичен рак на простатата

Става ясно, че сред повече от 10% от мъжете с агресивна форма на онкологичното заболяване се наблюдават унаследени мутации на ДНК. Тези специфични мутации се случват в гените BRCA1 и BRCA2, и двата от които формират протеини, потискащи гените. Те помагат за  поддържане на целостта на генетичния код и, ако мутират, е по-малко вероятно ДНК да се възстанови правилно, което повишава риска от развитие на рак.
NEWS_MORE_BOX

Вече се знае, че гените BRCA1 и BRCA2 повишават риск от рак на гърдата и рак на яйчниците сред жените. Само те наброяват около 20 – 25% от всички наследствени случаи на рак на гърдата. До момента не беше ясно влиянието им върху развитието на метастатичен рак на простатата

Специалистите установяват, че 11,8% от мъжете, засегнати от метастатичен рак на простатата, без значение от възрастта им или фамилната анамнеза, имат мутации в един от 20-те гени, които отговарят за възстановяване структурата на ДНК

Това е около 4 пъти повече в сравнение с общата популация, и два пъти повече отколкото при мъжете, които имат локализиран рак на простатата.

Данните на проучването са публикувани в New England Journal of Medicine.