Фолиевата киселина (метилтетрахидрофолат) е синтетична форма на фолат (витамин В9). Въпреки че недостигът на витамин В9 е необичаен сред мъжете, приемът на фолат може да подобри здравето на сърцето, косата, плодовитостта и някои психични състояния като депресия.


Витамин В9 се съдържа в различни растителни храни, месо и обогатени зърнени храни, но независимо от това, някои хора избират да приемат добавки с фолиева киселина за удобство. Предлага се в множество форми, като самостоятелно хранително вещество, в мултивитамини или в комбинация с други витамини.

 


Какво е значението на витамин B9 за здравето на косата?

Косопадът и посивяването на косата са често срещани сред мъжете, особено с напредване на възрастта. Изобилие от добавки и витамини на пазара са насочени към насърчаване на растежа на косата и предотвратяване на посивяването на косата, включително фолиевата киселина.


Една от причините, поради които се твърди, че фолиевата киселина насърчава здравето на косата, е, че тя играе роля в клетъчния растеж, което се отнася и за клетките на скалпа.


Проучване при мъже с преждевременно побеляла коса е установило, че те имат значително по-ниски нива на фолиева киселина, витамин В12 и биотин (В7) в кръвта, отколкото мъжете без такива промени в косата. Въпреки това са необходими повече изследвания за връзката между фолиевата киселина и здравето и растежа на косата.

 

Какво е значението на витамин B9 за плодовитостта при мъжете?

Фолиевата киселина и цинкът често се продават заедно като добавки, предлагани на пазара за повишаване на плодовитостта при мъжете. Множество проучвания разглеждат тези добавки. Сред мъжете с проблеми с плодовитостта, някои проучвания показват, че тези добавки могат да подобрят плодовитостта. Въпреки това, са наблюдавани и някои смесени резултати при изследванията, особено сред здрави мъже.


В 7 проучвания при субфертилни мъже също се установява, че тези, които приемат ежедневна добавка с фолиева киселина и цинк, имат значително по-висока концентрация на сперматозоиди, както и много по-високо качество на семенната течност, отколкото тези, приемащи плацебо.


По същия начин 6-месечно проучване при 64 мъже, страдащи от безплодие е установило, че тези мъже, които приемат ежедневна добавка, съдържаща витамин Е, селен и фолиева киселина, имат значително по-висок брой сперматозоиди и по-подвижни сперматозоиди от тези, които приемат плацебо.


Въпреки това други проучвания са установили, че фолиевата киселина и цинкът нямат ефект върху мъжката плодовитост и зачеването. Поради това, са необходими повече изследвания и доказателства за това, че комбинацията от фолиева киселина и цинк може да насърчи плодовитостта.

 

Какви си нежеланите реакции от приема на повишени количества фолиева киселина?

Набавянето на големи количества фолиева киселина чрез естествени източници като храни обикновено е безопасно. Приемът на високи дози фолиева киселина чрез добавки обаче е свързано с нежелани реакции.


Страничните ефекти на излишъка от фолиева киселина включват маскиране на дефицита на В12, компрометиран имунитет и повишен риск от развитие на рак на простатата. Въпреки това, натравянето е рядко срещано, това е така, защото тялото лесно елиминира излишните количества фолиева киселина, тъй като е водоразтворим витамин.


Допустимата горна граница на този витамин или най-високата доза, която е малко вероятно да причини неблагоприятни ефекти, е 1000 микрограма на ден. Въпреки това, само синтетични форми на фолиева киселина имат горна граница, тъй като не са докладвани нежелани реакции от висок прием на витамина чрез храните.


Също така си струва да се отбележи, че повечето хора успяват да си набавят дневните нужди от фолиева киселина, така че приемането на добавка невинаги е необходимо. Въпреки това приемът на добавки може да бъде удобен начин за някои хора да задоволят нуждите си от фолиева киселина. Това е особено вярно за тези, изложени на риск от дефицит на витамин B9, като възрастните хора.


Добавките с фолиева киселина се предлагат в много форми, като самостоятелно хранително вещество или компонент на мултивитамин или витамин B-комплекс, както и в комбинация с други специфични витамини.


Не бива да бъде превишавана горната граница от 1000 микрограма на ден, освен ако човек не бъде посъветван за това от специалист, например при борба с дефицит на фолат.


Също така, трябва да бъде взето предвид, че добавките с фолиева киселина могат да взаимодействат с често предписвани лекарства, включително метотрексат, сулфасалазин и различни антиепилептични лекарства.


Библиография:
Office of Dietary Supplements (ODS). Folate
National Institute of Mental Health (NIMH). Mental Illness
National Library of Medicine (NLM). Ansley Bender, Kelsey E Hagan, Neal Kingston. The association of folate and depression: A meta-analysis
Centers for Disease Control and Prevention (CDC) . Men and Heart Disease
National Institute of Mental Health (NIMH). Wen-Wen Wang, Xin-Shi Wang, Zeng-Rui Zhang, Jin-Cai He, Cheng-Long Xie. A Meta-Analysis of Folic Acid in Combination with Anti-Hypertension Drugs in Patients with Hypertension and Hyperhomocysteinemia
Healthline. Folic Acid for Men: Benefits, Side Effects, and More