Пребиотиците са компоненти, които присъстват в зеленчуците и които не се усвояват от храносмилателната система, така че преминават непроменени в червата, където служат като храна за размножаването на полезните бактерии от чревната флора.

 

Чрез увеличаване на популациите на полезните бактерии, делът на патогените се намалява.


 

Къде се съдържат пребиотиците?

Най-известните пребиотици са плодовите олигозахариди, галактоолигозахариди и други олигозахариди, като напимер инулин или лактулоза.

 

Това са растителни фибри, които са изобилни в плодовете, зеленчуците или пълнозърнестите храни, поради което списъкът с храни с пребиотичен ефект е много дълъг.

 

Храните, богати на сложни въглехидрати, които са източник на фибри или устойчиво нишесте, имат пребиотичен ефект.

 

Какви са ползите от пребиотиците за здравето?

  • Подобряват чревната флора, като увеличават броя на полезните бактерии, като например бифидобактериите.
     
  • Помагат срещу запек - тези растителни влакна увеличават обема на изпражненията и улесняват отделянето им.
     
  • Помагат за регулиране на нивата на кръвната захар - те забавят преминаването на захарите от червата към кръвта, предотвратявайки появата на рязко покачване на нивата на кръвната захар. Ето защо диета, богата на зеленчуци, помага за предотвратяване на диабет.
     
  • Повишават чувството за ситост и намаляват апетита - богатите на фибри храни остават в храносмилателната система по-дълго, което помага за намаляване на глада.
     
  • Понижават холестерола и триглицеридите - те намаляват усвояването на мазнините, тъй като благоприятстват тяхното отделяне вместо преминаване в кръвообращението.
     
  • Намаляват риска от рак на дебелото черво - пребиотиците имат влачещ и почистващ ефект в червата, който предотвратява натрупването на токсини с канцерогенен потенциал.
     
  • Подобряват настроението, намаляват тревожността и риска от депресия - различни проучвания са доказали, че ниското микробно разнообразие в червата - микробиомът се състои от милиони разновидности чревни бактерии, увеличаването на патогените или „лошите бактерии“ оказват негативно влияние върху психичното здраве. Причината за това е, че чревния микробиом влияе върху развитието и съзряването на невронните връзки, които са свързани с емоционалното поведение. Проучване е покацало, че консумацията на пребиотици като руктани и олигозахариди, съдържащи се в зърнените храни, плодовете и зеленчуци,те имат психобиотично действие и помагат за намаляване на тревожността при млади жени.

 

Референции:

https://www.sabervivirtv.com/nutricion/probioticos-prebioticos-que-son-diferencia_7500