Какво е фенилаланин?

Фенилаланинът е есенциална аминокиселина, която изпълнява много важни функции в човешкото тяло. Аминокиселините са молекули, които образуват протеините. Фенилаланинът е незаменима аминокиселина при хората, което означава, че тялото не може да синтезира фенилаланин и вместо това хората трябва да си набавят фенилаланин чрез храненето.

 


Фенилаланинът е компонент в няколко важни протеини и ензими. Например тялото може да преобразува фенилаланина в тирозин, който след това се използва от тялото, за да синтезира невротрансмитерите допамин и норепинефрин. Фенилаланинът също играе роля в производството на други важни аминокиселини.

 

Какви видове фенилаланин съществуват?

Има два вида фенилаланин: L-форма и D-форма. Тези различни форми на аминокиселината имат различни роли в организма. L-формата се включва в протеините, докато D-формата действа като болкоуспокояващо. L-фенилаланинът се среща естествено в определени храни, докато D-фенилаланинът е синтетичен вариант на L-фенилаланин.

 

Какви са източниците на фенилаланин?

Тъй като фенилаланинът е компонент на множество протеини, храните с високо съдържание на протеини са добри източници на тази незаменима аминокиселина. Някои примери за храни с високо съдържание на такива протеини включват:

  • Месо;
  • Риба;
  • Яйца;
  • Мляко;
  • Сирене;
  • Желатин;
  • Пшеница
  • Овесени ядки;
  • Киноа;
  • Ечемик;
  • Ръж;
  • Леща;
  • Ядки и семена;
  • Соеви продукти и темпе;
  • Подсладител аспартам

Храните с ниско съдържание на фенилаланин включват:

  • Плодове;
  • Зеленчуци;
  • Мазнини;
  • Захари;
  • Нишестета

Какви са ползите от приема на фенилаланин?

Ползи за здравето на нервната система

 

Тялото използва фенилаланин, за да произведе невротрансмитера норепинефрин. Този невротрансмитер има много важни функции, включително:

  • Подпомагане на преминаването на сигнали между мозъка и нервните клетки на тялото;
  • Поддържане на будно състояние;
  • Подобряване на паметта

Норепинефринът има и антидепресантни свойства. Поради тази причина някои учени смятат, че L-фенилаланинът може да помогне при лечението на депресия.

 

Ползи за кожата

 

Някои данни сочат, че фенилаланинът може да подобри състоянието на кожата при витилиго, при което участъци от кожата стават депигментирани. Фенилаланинът стимулира производството на меланин, който е естественият пигмент, който придава цвета на кожата.

 

Какви са рисковете от приема на фенилаланин?

За повечето хора консумацията на фенилаланин не представлява риск за здравето. Въпреки това, хората с фенилкетонурия (PKU) могат да се разболеят сериозно, ако консумират храна, съдържаща фенилаланин.

 

Фенилкетонурията е наследствено метаболитно заболяване, което засяга способността на тялото да преобразува фенилаланин в тирозин. В резултат на това фенилаланинът се натрупва в кръвта и мозъка. Това може да причини увреждане на нервната система.

 

Референции:
1. PubChem. D-phenylalanine
2. Pencharz, P. B., et al. (2007). Aromatic amino acid requirements in healthy human subjects
3. Medical News Today. What to know about phenylalanine