Причините за липсата или забавянето на мускулния растеж при интензивни тренировки най-често се коренят в неправилното хранене. Дори приетата храна да е с оптимален баланс между калории, протеини, въглехидрати и мазнини, тя може да е дефицитна на някои важни витамини.
 
Липсата на само един от тях в хранителния режим може да доведе до редица метаболитни нарушения и други заболявания. Някои витаминови групи имат пряко влияние върху развитието на мускулните тъкани. 
 
Групата витамини А, например, е от основно значение за белтъчната (протеинова) синтеза. Този процес е отговорен за видимия мускулен растеж и техния обем. Витамина е свързан и с нивата на телесна енергия, поради участието си в производството на гликоген – източника на енергия за тежки физически натоварвания, който се синтезира в мускулите и черния дроб. Храни богати на витамин А са моркови, броколи, сладки картофи, масло, черен дроб и др.
 
NEWS_MORE_BOX
 
Витамин С e главния отговорник за бърз мускулен растеж и топене на подкожни мазнини. Той е жизнено важен за производството на тестостерон – полов хормон, ускоряващ мускулния анаболизъм (изграждане) и мазнинния катаболизъм (разграждане). Витамина има функции и в поддръжката на колагеновите структури, които изграждат хрущяли и стави – те са под силен стрес най-вече при силови тренировки и без витамина са по-податливи на увреждания и разкъсвания. Червените чушки, магданоза, кивито, портокалите и други плодове и зеленчуци са особено богати на витамин С.
 
Витамин D е пряко свързан с мускулната сила и издръжливост, понеже участва в усвояването на калций и фосфор от храната. Без витамина, дори при пълноценно хранене, организма не може да усвои адекватно тези два минерала, което води до бързо изтощаване на мускулните клетки и понижената им съкратителна способност.
 
За допълнителна информация прегледайте приложеното видео: