Изследователи разработиха нова техника за подмладяване на кожните клетки. Благодарение на този метод е възможно подновяването на биологичния часовник на клетките с около 30 години, според молекулярните им мерки.

Откритието е направено в Института Бабрахам от учени, част от тяхната изследователска програма за епигенетика. Специалистите успяват да подмладят клетките, без да предизвикат загубата на тяхната специализирана функция.

С напредването на възрастта клетките стареят и постепенно загубват възможността да извършват нормално своите функции. Освен това в техния геном се натрупват белези на стареене.

Регенеративната биология е наука, която има за цел да възстанови или замени клетки, увредени по някакъв начин или остарели такива. Един от най-важните компоненти в нея е възможността за разработка на „индуцирани“ стволови клетки.

Стволовите клетки притежават възможността да се възтановяват и репарират самостоятелно, както и да се превръщат във всеки един вид клетка, необходима на човешкия организъм.

Въпреки това учените все още не са в състояние да пресъздадат надеждно условията за повторно диференциране на стволови клетки във всички типове клетки.

Методът, който изследователите от Института Бабрахам използват е базиран на техника, носителка на Нобелова награда. Учените успяват да създадът стволови клетки, които да преодоляват проблема с пълното изтриване на клетъчната идентичност, спирайки препрограмирането на част от процеса.

Това позволи на изследователите да намерят точния баланс между препрограмирането на клетките, което ги прави биологично по-млади, и възможността те да възвърнат своята специализирана клетъчна функция.

Заради развитието на медицинските науки през последното десетилетие и по-дълбокото разбиране на процесите на стареене на молекулярно ниво бяха разработени различни техники, които позволяват на изследователите да измерват свързани с възрастта биологични промени в човешките клетки. По този начин те успяха да определят ефективността на своята техника.

Направеното откритие е от голямо значение за разбирането на клетъчното препрограмиране. Учените доказват възможността за подмладяване на вече остарели клетки, без загубата на специфични за тях функци и възможността за възстановяване на изгубени такива.

Невероятно за изследователите е, че наблюдават обратен ход на някои от индикаторите за стареене в гените, свързани с различни заболявания. Последващи проучвания биха могли да задълбочат и разкрият още информация около регенерацията на стареещи клетки.

Информация за изследването е публикувана в сп. eLife.

Референции: