Учени от Медицинския факултет на Университета във Вирджиния откриха група клетки в мозъчния ствол, която контролира реакцията на тялото при тежка загуба на кръв

Научният пробив може да е от полза в разработването на нови лечения за тежки наранявания вследствие на травми.

Откритието посочва “колекция” от неврони, която предизвиква отговор, поддържащ кръвното налягане при загуба на кръв.

Новите данни не опровергават факта, че тежката загуба на кръв в крайна сметка причинява сърдечно-съдов колапс

Той представлява състояние, наречено "декомпенсиран кръвоизлив", белязано от рязка и опасна промяна в кръвно налягане. Откритието до известна степен обяснява защо се случва това.

„По време на загуба на кръв мозъкът координира сърдечно-съдовата реакция, която поддържа притока на кръв към критични органи, като сърцето и мозъка“, обяснява изследователят д-р Джордж Соуза, от катедрата по фармакология на Университета във Вирджиния.

„Нашето проучване показва, че сърдечно-съдовият отговор на загубата на кръв зависи от промените в активността на няколкостотин неврона в мозъчния ствол”, допълва той.

Под напрежение

Новите резултати, предоставени от научния екип на д-р Стивън Абът от Университета във Вирджиния, хвърлят светлина върху важен процес, който тялото използва, за да поддържа кръвното си налягане.

Невроните, известни като "адренергични C1 неврони", които Абът и неговите сътрудници описват, “следят” кръвното налягане и се задействат по време на загуба на кръв.

Когато невроните установят загуба на кръв, те увеличават нервната активност, която свива кръвоносните съдове и поддържа правилното кръвно налягане.

Учените успяват да определят това с помощта на усъвършенствани изображения и техника, наречена оптогенетика. Тя позволява дистанционно управление на невроните с помощта на светлина.

Техните изследвания разкриват, че C1 невроните са хиперактивни по време на загуба на кръв и това поддържа кръвното налягане. Важен извод е, че същите тези неврони стават неактивни с тежка загуба, която води до сърдечно-съдов колапс.

Декомпенсираният кръвоизлив е предпоставка за хеморагичен шок, при който тялото буквално започва “да се изключва”. Научният екип открива, че повторното активиране на C1 невроните възстановява както кръвното налягане, така и сърдечната честота.

"Нашето проучване показва, че реактивирането на мозъчните пътища, контролиращи кръвното налягане по време на декомпенсиран кръвоизлив, ефективно обръща сърдечно-съдовия колапс. Смятаме, че това означава, че невромодулацията на пътищата, описани от нашето проучване, може да бъде полезна допълнителна терапия за ниско кръвно налягане след загуба на кръв", обяснява д-р Абът.

Учените отбелязват, че може да има няколко фактора, които допринасят за спада в активността на C1 невроните по време на появата на декомпенсиран кръвоизлив.

„Тези открития осветяват важността на взаимодействията между мозъка и тялото по време на загуба на кръв и предоставят нова перспектива към основната причина за сърдечно-съдов колапс“, обяснява д-р Абът.

Референции:
Adrenergic C1 neurons monitor arterial blood pressure and determine the sympathetic response to hemorrhage. George M.P.R. Souza, Ruth L. Stornetta, Daniel S. Stornetta, Patrice G. Guyenet, Stephen B.G. Abbott. Cell Reports. (March 8, 2022) - https://www.cell.com/cell-reports/fulltext/S2211-1247(22)00213-3