Прилагането на хипербарна кислородна терапия при здрави възрастни може да спре процеса на стареене на кръвни клетки и да го обърне, твърдят учени от Университета на Тел Авив и Медицинския център „Шамир“ в Израел. В биологичен смисъл клетките буквално се подмладяват.

Двата процеса, асоциирани с остаряването са скъсяването на теломерите на хромозомите, служещи за предпазването им и натрупването на остарели клетки, в тялото. Скъсяването на теломерите се случва при всяко клетъчно деление, т.е. всяка клетка има ограничен брой деления и в даден етап тя губи тази си способност, остарява.

Учените открили, че прилагането на кислород под високо налягане в специално помещение – хипербарна камера обръща двата процеса. Те били фокусирани върху имунни клетки, взети от кръвни проби на доброволци. При проучването било регистрирано удължаване на теломерите с 38%, както и спад с 37% в нивата на остарели клетки.

Пред ScienceDaily изследователите казват, че тяхната научна работа от години е свързана с хипербарната терапия – терапия с кислород под голямо налягане, като досега са постигали успех в подобряването на мозъчна функция, при увреждания от инсулт и другите мозъчни наранявания.

В научното проучване, участие взели 35 души на възраст на или над 64 години. В период от 90 дни те били изложени на 60 серии в хибербарните помещения. На всеки участник било правено кръвно изследване преди проучването, по време на процеса и след неговото приключване. Пробите били анализирани и резултатите били сравнени.

В имунните клетки се наблюдавало удължаване на теломерите с 20-30% в зависимост от вида на клетката, а броят на старите клетки бил намален до 37%.

Биолозите обясняват процеса на стареене със скъсяването на краищата на хромозомите – теломерите. Множество проучвания се правят във връзка със забавянето на този процес и голяма част от фармацевтичната индустрия е концентрирана там. Досега се е знаело, че промени в ежедневието и усилени физически натоварвания забавят стареенето. Резултатите от това проучване показват, че не само спирането, но и обръщането на процеса е възможно, само за 3 месеца. С това откритие се отваря врата за много нови проучвания в сферата.

Научният труд е представен в Aging.