Към първа част на Топ 10 съвети за по-здравословен живот

 

 


6. Стрес

В наши дни е изключително трудно, дори на практика невъзможно човек да избяга от стреса във всекидневието. По-важно е обаче как се справяме с психологичния и физически стрес. Под редукция на стреса е достатъчно да спазваме едно-единствено нещо – качествен сън и добра почивка. Най-оптималният вариант, както знаем, е 7-9-часов сън. Не по-малко и не повече. Редица проучвания показват, че по-малко и повече сън увеличават многократно риска от редица състояния – кардиоваскуларни инциденти, мозъчен инсулт, болест на Алцхаймер и др. Сънят влияе на всички системи в човешкото тяло. В един по-близък план първото, което ще се случи е, че ще се чувствате разсеяни, непродуктивни, уморени. Впоследствие започва повишение на артериалното налягане, по-висок риск от различни аритмии, гастрити и рефлуксна болест и много др. Повярвайте, ако не се наспите, за да работите повече, няма да свършите повече работа, доказано е.

 

7. Вода

В забързаното всекидневие често забравяме да приемаме достатъчно течности. Това има разностранни ефекти отново върху всички системи в тялото, които дори е невъзможно да изброим в една статия. Оптималният прием на течности за деня е 2-2,5 л. При повишено потене, прием на диуретични храни, напитки и лекарства (вкл. Кафе) дори повече.

 

8. Любов и социални контакти

Може би изглежда нетолкова важно, в сравнение с останалите фактори, но социалните контакти и любовта са изключително важен фактор за здравето. Намалява риска от деменция, кардиоваскуларни инциденти, депресивни състояния и много други. Четенето на книги, запаметтяването и решаването на задачи също значително намаляват риска от дементивни състояния.

 

9. Често пътуване

През последните години се наложи тренд за масово и безразборно пътуване. Това увеличава многократно риска от трансмисия на безброй инфекциозни заболявания. Поне преди да пътувате в някоя страна винаги проверявайте дали сте получили всички необходими ваксини и посещавайте личния си лекар.

 

10.  Скрининг

За съжаление, България заема последните места по скрининг и проследяване на пациентите си извън болничната обстановка. Всеки човек поне веднъж годишно трябва да прави определени профилактични изследвания – ПКК с диференциално броене, глюкоза, урина, креатинин, урея, пикочна киселина, липиден профил, скринингови изследвания за хепатит B, C, HIV (които в България са напълно безплатни целогодишно и се провеждат във всеки център за сексуално здраве), периодично проследяване на артериалното налягане, ЕКГ, ехокардиография, ехография на коремни органи, очен преглед, цитонамазка при жени и някои хормони (най-вече TSH) и др.