Възрастните хора е почти пет пъти по-вероятно да бъдат хоспитализирани поради пневмония, а леталитетът от пневмония може да надхвърли 50% в зависимост от здравословното състояние и придружаващите заболявания - хипертония, диабет и други.

Според проучване от Университета в Колорадо, укрепването на чревния микробиом може да бъде начин за намаляване на тежестта на инфекцията в белите дробове.

Какви са причините за пневмония?

Много патогени могат да причинят пневмония и повечето са бактерии или вируси, които се намират във въздуха.

Най-честият причинител на бактериална пневмония е Streptococcus pneumoniae, известен също като пневмокок.

Streptococcus pneumoniae обикновено се пренася в носните проходи на здрави възрастни.

Хората със здрава имунна система могат да живеят с него и той не причинява никакви заболявания.

Хората с по-слаба имунна система, включително по-възрастните, са склонни да стават по-податливи, защото имунната им система не може да контролира размножаването на бактериите.

Тези бактерии могат да напуснат носната кухина и да достигнат до други места в тялото.

Те могат да причинят ушни инфекции и могат също да се разпространят в белите дробове и да причинят пневмония.

Това е пътят, който бактерията изминава, за да причини увреждане на белите дробове.

Защо при някои пациенти има много висок риск при пневмония?

Отговорът е в чревния микробиом и здравето на червата.

Колкото по-пропусклива е стената не червата, тоест колкото повече микроорганизми позволява да попаднат в кръвта, толкова по-голям е рискът чревните бактерии да достигнат до белите дробове.

Ролята на чревните бактерии

При изследвания с лабораторни модели учени са установили, че по-високите нива на чревни бактерии в белите дробове са свързани с по-тежка пневмония.

Вероятна причина за тази миграция е, че с напредването на възрастта червата стават пропускливи и тялото не може да задържи чревните бактерии в чревния тракт.

По този начин виновникът за тежката пневмония не би бил само Streptococcus pneumoniae.

Други бактерии в червата влизат в действие и влошават състоянието.

Изследователите са открили повишени нива на представители от семейство Enterobacteriaceae - специфични за червата бактерии, което включва и E. coli, в белите дробове на възрастни лабораторни модели, заразени със Streptococcus pneumoniae, но не и при млади модели, заразени със същата бактерия.

Тъй като Enterobacteriaceae са свързани с повишено възпаление, изследователите също са открили по-високи нива на неутрофили - възпалителни имунни клетки в белите дробове на заразени възрастни лабораторни модели.

С напредване на възрастта се увеличава възпалителният отговор, който след това увеличава и склонността към възпаление в чревния тракт.

Потенциално патогенните бактерии в червата проникват в органите и това е свързано с влошаване на състоянието на пациентите.

Укрепване на чревната бариера

Откриването на връзката между червата и белите дробове отваря вратата за предотвратяване на възпаление на белите дробове от червата.

Оста черва-бели дробове отдавна е изследвана в контекста на заболявания като остър респираторен дистрес синдром, но досега не е било изяснено как стареенето може да увреди тази ос и да доведе до по-тежка пневмония при по-възрастни хора.

Изследователите се позовават на прилагането на подходи като пробиотици или здравословна диета, които биха могли да помогнат за поддържането на чревната бариера в добро състояние.

Референции: