В предходни материали сме посочвали научните данни за това кога спират да растат на височина момичетата и момчетата. Има ясно проучени данни, че след 16-18-годишна възраст растежът на костите бързо се преустановява, а с всяка изминала година след това добавянето на някой и друг милиметър става практически невъзможно. Основна причина за това е резкият спад в секрецията на хормона на растежа в хипофизата.

 

Все повече проучвания обаче показват, че отслабването на неговата секреция не е перманентно, а надеждата за леко издължаване на ръста не е напълно загубена и след пубертета. Така, дори младежите, попрехвърлили крехката възраст от 18 години, си струва да положат допълнителни усилия за достигане по-високи показания на стенния метър.


 

Повече тренировки на висилка
Известно е, че докато спим гръбначният ни стълб се издължава максимално и може да установим, че ръстът ни сутрин е с поне 1-2 см по-голям, отколкото вечер. Тази вродена способност на опорно-двигателния ни апарат може да се ползва за поддържане растежа още малко след естественото му забавяне по хормонални причини. Редовното трениране на висилки и други уреди, изискващи максимално разтягане на тялото, може да помогне за поддържане секрецията на хормона на растежа за малко по-продължителен период от време и да ни подсигури някой и друг сантиметър – опция, каквато заседналият начин на живот не позволява.

 

Редовен стречинг (разтягане)
Висилката поддържа растежа на скелетния парат, а редовното разтягане на крайниците улеснява удължаването на ръста чрез благоприятно повлияване на мускулатурата. Изчислено е, че поне 15-минутен стречинг дневно може да осигури лек стимул за секрецията на растежния хормон. Такива занимания са полезни и по отношение на това, че заздравяват позицията на тялото и улесняват поддържането на максимално изправена стойка. Това позволява да покажем колко високи сме всъщност, компенсирайки леката прегърбеност, характерна за много хора.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Оптимален хранителен режим
Балансираната диета също може да допринесе за поддържане секрецията на хормона на растежа за малко по-дълъг период от генетично заложения. От ключово значение е приемът на калций и фосфор за обезпечаване растежа на костите. В допълнение е важно да се подсигури приемът на вещества, поддържащи кръвообращението и метаболизма.

 

Пълноценен сън
Факт е, че децата израстват на ръст най-интензивно по време на сън, когато хипофизата е най-активна в секрецията на растежен хормон. От същото предимство може да се възползват и вече порасналите деца за поне частично удължаване периода на телесен растеж. За предпочитане е да се спи по гръб, за да се даде възможност за укрепване на гръбнака и гръбната мускулатура и да се подсигури поддържането на максимално изправена стойка на тялото.

 

Избягване на алкохола и цигарения дим
И двете субстанции нарушават нормалната функционалност на организма и може да влошат преждевременно секрецията на хормон на растежа. Затова вредните навици са и строго противопоказни за младежи, които искат да запазят темповете си на телесен растеж за по-дълго време.