Традиционната медитация – седнали удобно, със затворени очи, съсредоточени върху дишането си, е практика доказала във времето своето ползотворно действие върху физическото и психическо здраве на тялото. Но не всички я харесват. Някои хора нямат нужното търпение за медитацията, а други така и не успяват да се фокусират.


В същото време здравословните ползи от медитацията са особено важни сега, по време на пандемията на коронавирус, когато все по-често медиците сигнализират за ръст на безпокойство и несигурност у хората.


Психолозите многократно подчертават, че медитацията ни връща в настоящето, кара ни да видим изобилието на това, което имаме сега, а заедно с това, сърдечната ни честота се забавя, кортизолът ни започва да спада, а хормонът на щастието – допаминът, скача нагоре.



Но както споменахме, не всеки има търпението за тази източна и обвита в мистика практика. За тях има и други, близки до медитацията дейности, които могат да постигнат същия ефект.


Разходки сред природата

В условията на епидемия всяко време, прекарано (безопасно) навън, ще подейства ободряващо на всеки. А най-добрият начин според психолозите, не са градските ресторанти, а разходката сред природата, дори и само за 10 минути.


Тайната е да се освободите от злободневните грижи и да изключите телефона, поне замалко. Тогава вече може да се насладите на звуците на птиците и дърветата. Доказано е, че тихата, бавна и приятна разходка действа релаксиращо и се бори с натрупания стрес.

 

Музика и четене

До известна степен всеки чете и слуша музика. Но случва ли ви се три пъти да препрочитате едно и също изречение? Или пък да пускате музика само за фон? Претрупаният работен график и ежедневните грижи и ангажименти по децата и близките си казват думата.


Препоръката на психолозите е, ако медитацията не е нашият метод за релаксация, то нека опитаме с четене и слушане на музика. Но осъзнато. Без странични дейности, които да ни разсейват.

 

Водене на дневник

Не е шега. Точно в момент на извънредната ситуация с COVID-19 може би е добре да поддържаме дневник за дните си прекарани в социална дистанция. Това упражнение може бъде с цел „моментна снимка“ на живота ни или просто да го приемем като част от пътя, по който вървим. Споделянето всеки ден на чувства и емоции на белия лист, може да ни помогне да превъзмогнем много трудности, пред които неминуемо сме изправени.


Психолозите съветват да пишем за това, което ни предстои, за чувствата си и да подредим милсите си.

 

Малките неща

Да ценим малките неща е голямо клише, но в него има много медитативни ползи за психичното ни здраве. Да се наслаждаваш на всеки момент – сутрешната прозявка, разговорите с любим човек, докосването на бузата на детето му - дава по-голямо чувство на увереност, особено в днешния свят изпълнен с хаос и стрес.


Благодарността, казват психолозите, е един от най-мощните инструменти да се събудим и да продължим напред.