Мозъкът е най-сложният орган в човешкото тяло. Той тежи около 3 кг и съдържа около 100 млрд. неврони – клетки, които пренасят информацията. Информацията между невроните преминава с около 250 мили/ч.

 

С напредването на възрастта части от мозъка започват да се свиват естествено и следователно се губят неврони. Например след навършване на 60-70-годишна възраст фронталният дял и хипокампусът, които отговарят за регулиране на когнитивните процеси и паметта, започват да се свиват.


 

Мозъкът също е най-тлъстият орган в тялото и се състои от около 60% мазнини. За първи път през 1945 г. учените изчисляват, че мозъкът е около 73% вода. Поддъжането на мозъка хидратиран е важно за извършването на задачи, включващи внимание, запаметяване и двигателни умения.

 

Факт е, че при всяко изтласкване на кръв от сърцето, артериите пренасят от 20 до 25% от кръвта в мозъка. 


Според някои изследвания голяма част от мозъка е активна дори когато човек почива или спи, а  не само в будно състояние.

 

Друг интересен факт е, че мозъкът може да живее около 4 мин. без кислород. При липса на кислород повече от 5 мин. се получава трайно мозъчно увреждане.

 

Също така мозъкът не може да чувства болка. Вместо това той интерпретира изпратените до него сигнали за болка. Така, когато човек изпитва главоболие, често се счита, че болката произтича от мозъка, но това не е вярно. Болката може да се изпита от мускулите и кожата, обграждащи мозъка.

 

Както всеки друг орган, мозъкът се влияе от начина на живот, диетата и други фактори. За да се подобрят функциите на мозъка, трябва да се хапват храни с високо съдържание на омега мастни киселини и антиоксиданти. Спортът също намалява риска от мозъчни заболявания като деменция.

 

Умствените упражнения са друг начин за подобряване на мозъчната дейност. Според проучване, проведено в продължение на 10 години, хората, които са правили редовни тренировки на мозъка, намаляват риска от деменция с 29%. За едно от най-ефективните упражнения се счита бързото обработване на сложна информация.

 

Хубаво е още да се предприемат действия за намаляване нивата на кортизола, защото прекомерният стрес променя мозъчните клетки, мозъчната структура и мозъчните функции.