Потта не е само вода, разбира се; тя е „коктейл“ от много вещества, включително карбамид и следи от различни метали. Поради тази причина всичко от това как се потим до това колко се потим може да се третира като индикация за цялостното ни здравословно състояние. Ето и няколко неща, които потта може да каже за нас.

 

  • Може и да звучи контраинтуитивно, но хората, които се отличават с високи нива на солена пот, най-вероятно имат дефицит на натрий в диетата си. Натрият е електролит, или хранителен елемент, който подпомага възстановителните процеси, който е необходим, за да се поддържаме добре хидратирани.
  • Ако се потите много, състоянието технически е познато като хиперхидроза. Първичната хиперхидроза няма основна причина, но вторичната такава възниква, защото тялото най-вероятно реагира на тироиди, тревожност, някои лекарства или инфекции.
  • Забелязали ли сте как потта притежава различна миризма в зависимост от това дали трениране или сте в стресираща ситуация? Във втория случай потта най-вероятно ще мирише отблъскващо. Причината е, че двата вида пот се произвеждат от различни жлези. Когато тренирате, тя се секретира от екринните жлези и представлява предимно вода и сол. Стресиращата ситуация ще накара потта да се секретира от апокринните жлези и ще е смесена с мазнини, протеини и кожни бактерии.
  • Ако сте по средата на тренировка и забележите, че се потите необичайно малко, то може би страдате от анхидроза – липса на потоотделяне. Състоянието може да е както генетично, така и да се дължи на кожна травма. В крайна сметка потта е начин тялото да регулира температурата си, поради което е добре да се вземат мерки.
  • Нощното изпотяване често се причинява от ниска кръвна захар. Съществуват обаче много фактори, които могат да са причина за ниските нива. Тези фактори включват: тренировъчен режим в близост до нощния режим на организма, някои видове инсулин, приемани привечер; употреба на алкохол вечер.
  • Потта, която се лее по време на тренировка, носи информация относно атлетичното ви състояние. Някои сензори могат да засичат млечна киселина (лактат), чието наличие след напрегнато упражнение е индикатор за мускулна умора. Също така тестове засичат нивата на калий, натрий и глюкоза в потта, за да проверят хидратацията и енергийните запаси на организма.