В човешкото тяло има хормони, които отговарят за всеки аспект от метаболизма, включително регулиране на апетита и теглото. Открити са няколко хормона, които влияят на апетита и развитието или предотвратяването на затлъстяването. Съществуват четири основни такива хормона - грелин, лептин, инсулин и пептид YY.

 

Лептинът е хормон, който потиска апетита и поради тази причина е наречен „фактор на ситост“. Лептинът се произвежда от адипозни (мастни) клетки. Следователно нивото на неговото производство е пропорционално на телесните мазнини.


 

Когато нивата на телесните мазнини се повишат, нарастват и нивата на лептин, който след това служи за потискане на апетита и увеличаване на основния метаболизъм. Когато нивата на телесните мазнини спадат, намаляват и нивата на лептин и потискането на апетита спира, сигнализирайки на тялото, че е време да се храни отново. Основно това служи за предотвратяване на глада.

 

Лептинът понякога се смята за двойник, с противоположно действие, на грелина, тъй като грелинът (друг хормон, регулиращ апетита, произвеждан от стомаха и дванадесетопръстника) стимулира апетита, когато нивата му се повишат. Тъй като лептинът може да намали приема на храна чрез потискане на апетита, той може да предизвика загуба на тегло; обратно на това, тъй като грелинът може да увеличи приема на храна чрез стимулиране на апетита, той може да причини наддаване на тегло и затлъстяване.

 

Съобщава се, че лептинът има множество биологични функции, включително в имунните и възпалителните реакции, в започването на човешкия пубертет, в образуването на костите и в заздравяването на рани.

 

Учените са открили редица фактори, които могат или да повишат, или да намалят нивата на лептин в тялото. Обемът и честотата на храненията изглежда играят роля в освобождаването на лептин от мастната тъкан. Освен това съставът на храната също е важен. В някои проучвания, например, нискомаслените храни изглежда водят до по-високи нива на циркулиращ лептин, отколкото богатите на мазнини храни.

 

Има също доказателства, че хората със затлъстяване стават резистентни към лептин или резистентни към ефектите на лептина и по този начин нормалната биологична регулаторна пътека, която казва на тялото кога е време да спре да се храни, се нарушава.

 

Твърде малкото сън също може да повлияе на нивата на лептин, което води до по-ниските му нива и по-голям апетит. Прекарването на препоръчителните седем до девет часа в непрекъснат сън всяка вечер изглежда помага за поддържането на оптимални нива на лептин.

 

Референции:
1. Perry B, Wang Y. Appetite regulation and weight control: the role of gut hormones
2. Dornbush S, Aeddula NR. Physiology, leptin
3. Pan W, Kastin AJ. Leptin: a biomarker for sleep disorders?
4. Verywell Health. Appetite-Regulating Hormones: Leptin