Слънцето е живот, топлина, източник на енергия, активатор на редица жизнени процеси и без него нашето съществуване е немислимо. Знаем за ползите от слънцето и връзката му с витамин D, но също така знаем, че прекомерното излагане на ултравиолетовите лъчи може да доведе до изгаряния и дори рак на кожата. Така че всичко е в баланса и разумното излагане на слънчево лъчение. Правилният баланс може да има много ползи за здравето ни, една от които е по-доброто настроение.


Когато сме изложени на слънчевата светлина в тялото ни се синтезира хормонът серотонин, който повишава настроението и ни помага да се чувстваме спокойни и концентрирани. От друга страна, през нощта липсата на светлина задейства производството на хормона мелатонин, който ни помага да се отпуснем и да заспим.

 


Ако не се излагаме достатъчно на слънце през деня, нивата на серотонин могат да спаднат значително. Ниските нива на серотонин се свързват с по-висок риск от тежка депресия със сезонен характер или по-известно като сезонно афективно разстройство. Това е форма на депресия, предизвикана от смяната на сезоните.


Светлинно-индуцираните ефекти на серотонина се задействат от слънчевата светлина, която влиза през окото. Слънчевата светлина се насочва към специални зони в ретината, което от своя страна задейства освобождаването на серотонин. Поради тази причина, когато дните са по-къси и облачни, има риск да изпитаме депресия или най-малкото влошаване на настроението. Учените са открили един начин да овладеят това състояние, а именно чрез фототерапия, при която се имитира естествената слънчева светлина, стимулираща мозъка да произвежда серотонин и да намалява излишния мелатонин. Сред съвременните методи за набавяне на тази лечебна светлина е и светлинната терапия с Bioptron.


Излагането на слънчевите лъчи стимулира тялото ни да произвежда така ценния за много аспекти от здравето ни витамин D. Важно е да знаем, че той е един наистина необикновен витамин. Всъщност представлява стероиден хормон, който тялото ни синтезира ендогенно, когато кожата ни е изложена на пряка слънчева светлина и ултравиолетовите лъчи. Витамин D има способността  да влияе върху гените ни.

 

Изследвания сочат, че повишаването на нивата на витамин D3 може да възпрепятства развитието на хронични заболявания. Повишава устойчивостта на организма към инфекции, включително грип, тъй като подсилва гените, отговорни за имунната ни система.


Несъмнено излагането на кожата ни на слънце е най-добрият начин да повишим нивата на витамин D. Според данни от проучване1 само за 30 минути излагане на слънчева светлина по бански през лятото помага на човек да синтезира следните количества витамин D, според цвета на кожата:

  • 50 000 IU при повечето кавказки хора;
  • 20 000 до 30 000 IU при хора с тен;
  • 8 000 до 10 000 IU при хора с тъмна кожа.

 

Синтезираният витамин D има ключова роля за здравето на костите и зъбите. Той повишава абсорбцията на калций в червата и поддържа адекватни серумни концентрации на калций и фосфат, за да се даде възможност за нормална минерализация на костите и за предотвратяване на хипокалцемия. Без насищане на тялото ни с витамин D костите могат да станат тънки, крехки или деформирани.

 

За бебетата и малките деца е изключително важно да приемат адекватни нива на витамин D за превенция на рахит при децата, при възрастните той е важен за превенция на остеопороза и остеомалация. Именно затова през студените месеци, когато излагането на слънчеви лъчи е крайно недостатъчно, се препоръчва суплементация с хранителни добавки с витамин D. 


Витамин D има и други ключови роли в тялото, включително модулация на клетъчен растеж, нервно-мускулната функция и намаляване на възпалителните процеси. Много гени, около 5% от кодиращите протеини или около 1000 хормона, регулиращи клетъчната регенерация са модулирани частично от витамин D. Всичко това би трябвало да ни даде по-ясна представа колко важен е витамин D за здравето ни.


Да се върнем на ползите от слънчевите лъчи, които не се ограничават само със синтеза на серотонин и витамин D. Според данни на Световната здравна организация здравословното излагане на кожата на слънчево лъчение може да помогне в лечението на някои кожни заболявания като акне, езкема, псориазис и жълтеница.

 

Тук е важно да се знае, че лечебният потенциал зависи и от степента на заболяването и от типа на кожата, така че следва да се прави и консултация с дерматолог, за да се определят времетраенето и необходимостта от приложение на специализирана светлинна терапия.


Известно е също така, че слънчевата светлина може да помогне в лечението на други заболявания като ревматоиден артрит, системен лупус еритематозус, витилиго и възпалително заболяване на червата


И все пак макар, че слънцето има редица ползи за здравето, да не забравяме, че прекомерната UV радиация може да проникне през кожата и да увреди клетъчната ДНК, което да резултатира в злокачествени образувания на кожата. За да се определи какви са прекомерните количества излагане на слънце за всеки човек, следва да се вземат предвид няколко фактора като цвят на кожата, възраст, географско разположение и ъгъла, под който падат слънчевите лъчи. Най-опасно е излагането на пряка слънчева светлина, когато лъчите падат директно върху земята или това е интервала между 10:00-16:00ч, когато слънцето се намира над нас.


Освен това хората със светла кожа са склонни да се зачервят и изгорят по-бързо в сравнение с хората с тъмна кожа. Според данни на СЗО излагането на слънчева светлина на ръцете, дланите и лицето от 5 до 15 минути, 2-3 пъти седмично е безопасно и достатъчно, за да повишим нивата на витамин D. Но това е при условие, че светлината прониква директно през кожата, т.е. не носим дрехи или слънцезащита


Ако обаче сме навън повече от 15 минути, би следвало да защитим кожата си чрез подходяща слънцезащита с висок фактор (SPF 15+) или с дрехи и шапка. 


От лечение на кожни заболявания до подобряване на настроението, слънчевата светлина има много предимства за нашето здраве. Тъй като прекомерното излагане на слънце е свързано с повишен риск от рак на кожата, трябва да спазваме и някои правила като прилагане на слънцезащита, ако планираме да сме изложени на слънце за повече от 15 минути, както и носене на подходящи дрехи и шапка.

 

В часовете между 10:00 и 16:00 е най-добре да сме на сянка, да се хидратираме оптимално с вода и пресни плодове и зеленчуци като диня, пъпеш, домати, краставица, както и да консумираме повече храни, богати на антиоксиданти, които помагат за неутрализиране вредното въздействие на свободните радикали. Такива храни са грозде, малини, череши, боровинки, домати, праскови, кайсии, чушки и др. Накратко, повечето сезонни пресни храни ни предлагат естествена защита и богатство от минерали и витамини за здравето на кожата. 

 

Референции:
1. Mead MN. Benefits of sunlight: a bright spot for human health. Environ Health Perspect. 2008 Apr;116(4):A160-7. doi: 10.1289/ehp.116-a160. Erratum in: Environ Health Perspect. 2008 May;116(5):A197. PMID: 18414615; PMCID: PMC2290997.
2. Burns EM, Ahmed H, Isedeh PN, Kohli I, Van Der Pol W, Shaheen A, Muzaffar AF, Al-Sadek C, Foy TM, Abdelgawwad MS, Huda S, Lim HW, Hamzavi I, Bae S, Morrow CD, Elmets CA, Yusuf N. Ultraviolet radiation, both UVA and UVB, influences the composition of the skin microbiome. Exp Dermatol. 2019 Feb;28(2):136-141. doi: 10.1111/exd.13854. Epub 2019 Jan 14. PMID: 30506967; PMCID: PMC7394481.
3. Holick MF. Biological Effects of Sunlight, Ultraviolet Radiation, Visible Light, Infrared Radiation and Vitamin D for Health. Anticancer Res. 2016 Mar;36(3):1345-56. PMID: 26977036.