Хипократ е казал „всички болести започват в корема“ преди повече от 2000 г. В наши дни учените гледат все по-сериозно над тази мисъл, с оглед на разнообразните ефекти на чревните бактерии върху човешкото здраве.

Чревните бактерии произвеждат жизнено важни съединения и сигнали за правилните функция и развитие на имунната система. Чрез тази си важна способност, чревната флора играе ключова роля в здравето на човека-гостоприемник.

Науката все още не може да даде точно определение за „нормална“ или „здравословна“ композиция на чревния микробиом (съвкупността от чревни бактерии), която често е уникална за всеки човек. Въпреки това, редица изследвания документират начина, по който промени в микробиома влияят върху силата на имунната система.

Микробиомът е съставен от разнообразни бактерии, вируси, гъби, първаци и археобактерии, които са колонизирали успешно стомашно-чревния тракт - това е техният свят. Те обаче не са паразити, а симбиоти или коменсали – съвместното живеене им осигурява сравнително безопасна среда на живот и редовен приток на хранителни вещества. В замяна те извършват: смилане на хранителни вещества, несмилаеми от стомашните сокове, което помага на човека да ги усвои; контрол над някои метаболитни пътища и не на последно място - синтезиране на някои витамини

Според изследване, публикувано от сп. Nature, Immunology Reviews през май 2009 г., комплексното влияние на тези бактерии поддържа правилното развитие на множество защитни механизми.Сред тези механизми са и чревните лимфоидни тъкани. Един тип от тях са наречени тъканите на Пейер (Peyer's patches) - те следят за попадането на болестотворни бактерии в червата. При засичането им, именно те започват генерирането на имунен отговор в лигавицата. С помощта на намиращите се тъканите на Пейер макрофаги, дендрити, В-лимфоцити и Т-лимфоцити се активизира имунната система.

NEWS_MORE_BOX

Тъканите на Пейер имат защитна функция за стомашно-чревната система и могат да бъдат сравнени със сливиците и значението им за дихателната система – спиране и унищожаване на вредители.

При нарушения в чревния микробиом обаче настъпва хранителен, витаминен, воден, химичен и други типове дисбаланс, които пряко влияят върху здравето и ефективността на чревните лимфоидни тъкани и имунитета като цяло.

Макар все още да има много неизяснени механизми относно влиянието на чревната микрофлора върху имунната система, доказателства за връзката им с човешкото здраве продължават да се трупат. Добрата грижа за чревната флора, може силно да повиши защитните сили на организма и устойчивостта към гъбични, бактерийни и вирусни заболявания.