Пропускането на сутрешната чаша кафе нерядко води до появата на внезапни главоболия при любителите на енергизиращата напитка.
 
Този и други сипмтоми на абстиненция, свързани с кофеиновия прием, са подробно описвани от съвременната наука през последните два века. Те се дължат на факта че кофеина, биологично активната молекула на кафето, е силно адиктивна, а пристрастяването влияе силно на мозъчната активност и нервната система.
 
Макар да не е толкова увреждащ здравето като други наркотични субстанции, кофеина може да доведе до силна зависимост от приема на дневната доза. Кофеина работи, чрез взаимодействието си с аденозин – молекула, намираща се из цялото тяло, но имаща специфични функции в мозъка: регулация на множество невротрансмитери и влияние върху усещането за умора и сънливост. Свързвайки се с рецепторите на някои мозъчни клетки в хода на деня, аденозина постепенно води тялото към по-силна умора и нуждата от почивка към края на деня.
 
Кофеиновата молекула има сходна химична структура с аденозина, което и позволява да се свързва със същите мозъчни рецептори и да предотвратява последващото свързване на аденозин. По този начин се блокира функцията на аденозина – кофеина не придава енергия, той спира мозъчния механизъм за усещането за умора, което води до по-високата енергичност на тялото и ума. 
 
NEWS_MORE_BOX
 
Някои изследвания сочат, че ако кофеин се приема ежедневно, мозъка се адаптира като започва да образува допълнителни аденозинови рецептори за нормализиране на мозъчната функция. При спиране на кофеиновия прием, в мозъка вече са налични повече от нормалния брой аденозинови рецептори, което променя баланса на невротрансмитерите и води до по-бърза умора – първи признак на абстиненцията.
 
Между 12 и 24 часа след последната приета доза кофеин, привикналият със стимуланта мозък започва да изпитва промени в кръвоснабдяването и биоелекричната си активност. Те са отговорни за появата на главоболия, отпадналост и понижено внимание. Тези симптоми могат да траят от 2 дни до 2 седмици, след което мозъчната активност се нормализира и адаптира към оптимална функционалност без приема на кофеин. 
 
Съветва се избягването на болкоуспокояващи в този период, освен ако главоболието не продължава повече от 60-90 минути или е твърде силно. При успешно преминаване на периода на абстиненция, е препоръчително преминаването към безкофеинови алтернативи на кафето.
 
За допълнителна информация прилагаме следното видео: