Ново проучване изследва ролята на невротрансмитера допамин. Резултатите от научния труд обединяват две насоки на мислене спрямо допамина и доказват, че той няма само една функция, а представлява нещо по-сложно и комплексно.


Допаминът е невротрансмитер, който изпраща сигнали между невроните. Тези сигнали не са точно определени, но се знае, че допаминът има роля в определяне на настроението и взимането на решения. Знае се и че допаминът се произвежда в мозъка при“очакване на награда“ за действията ни. Той дава усещането на удовлетвореност и щастие, когато приключим някоя задача. 


Едно популярно изследване на функцията на допамин е експериментът на Павлов. Той доказва, че с продължително кондициониране, на едно куче могат да почнат да му текат лигите, когато чуе звънче. Поддръжниците на кондиционирането на Павлов твърдят, че така се доказва функцията на допамина като невротрансмитер, който може да ни научи за връзката между някакъв стимул (звънчето) и награда (храна).



Кондиционирането, което директно се портивопоставя на това на Павлов, се нарича оперантно кондициониране или оперантно обуславяне. При него се изисква извъншването на задача за съответното получаване на награда. В случая на кучето от него ще се изисква да извърши някоя проста задача, като бутане на ръчка, за да може то да получи храна като награда. Разликата между двата вида кондициониране е, че тук допаминът се смята като невротрансмитер, който действа, за да ни мотивира да изпълним някоя задача, за да получим награда. 


Тези видове кондициониране са разгледани по-подробно от учени от Института по неврология в Нидерландия. Благодарение на развитата технология учените са можели да проследят отделянето на допамин в мозъка, наблюдавайки сектора nucleus accumbens. 


Резултатите от проучването говорят за приликите между отделянето на допамин и в двата вида кондициониране. При наблюдаването на отделянето на допамин при двата вида и поставянето им един до друг, се забелязва припокриване. При кондиционирането на Павлов се е отделил допамин приблизително при появата на стимула, който предсказва някакъв вид награда. При оперативното кондициониране също се отделя допамин, но той е пращал сигнали в продължение на по-дълго време. Допамин се е отделял още преди изпълнението на дейността, след което идва награда.


Резултатите от това проучване подсказват, че допаминът изпълнява повече функции, отколкото се е предполагало. Освен, че той помага за подсъзнателното „научаване“ за връзката между стимул и награда, невротрансмитерът участва и в мотивацията ни да изпълним задача. Тези две функции са взаимосвързани – предвиждането на „наградата“ е първоначалният пик в нивата на допамин, а мотивацията е продължителният сигнал, който пуска невротрансмитера след това. 


Колкото повече се знае за допамин, толкова по-добре можем да се грижим за психическото и емоционалното си здраве. Допаминът е свързан с психични заболявания като шизофрения, болест на Паркинсон и особено склонноста към зависимости.


Референции:
KNAW. (2023, June 6) How does dopamine regulate both learning and motivation? Retrieved 2023, June 7 from https://medicalxpress.com/news/2023-06-dopamine.html
Willuhn, I. (2023, May 24) Anticipation of Appetitive Operant Action Induces Sustained Dopamine Release in the Nucleus Accumbens. Retrieved 2023, June 7 from https://www.jneurosci.org/content/43/21/3922