Какво е значението на чревния микробиом?

На първо място, числено значение: 100 000 милиарда микроорганизми живеят в храносмилателния ни тракт. Функционално значение - микробиомът участва във важни процеси като храносмилането, метаболизма, възпалението или имунния отговор.

Учените искат да се опитат да въздействат върху микробиома, за да подобрят неговия състав. По-специално, благодарение на пробиотиците, тези живи бактерии, които, ако бъдат погълнати, биха били от полза за техния гостоприемник.

Въпреки това, няма какво да се очаква от тези, които вече са на пазара, често лактобацили или бифидобактерии от млечни продукти. Човешкото черво не е тяхната естествена среда и повечето от тях не са доказано ефективни.

Изследователите сега следват друг пример: пробиотици, директно получени от човешки микробиом, наречени пробиотици от второ поколение или живи биотерапевтици. Тяхното развитие се ражда от проста идея: микробиома на болните ще има значителни разлики с тази на здравите хора.

През 2008 г. Филип Ланджела, заместник-директор на института Micalis, и неговият екип ​​бяха първите, които проявиха интерес към пациентите, страдащи от болестта на Crohn, хронично възпалително заболяване на червата.

Сравнен е микробиомът на пациенти в ремисия с тази на пациенти с рецидив, обяснява изследователят. Въпреки това, една бактерия по-специално, Faecalibacterium prausnitzii беше дефицитна в микробиома на пациентите в рецидив.

Faecalibacterium prausnitzii, най-често срещаната бактерия в нашите черва, се счита за биомаркер за добро здраве. Той вече демонстрира своите противовъзпалителни и болкоуспокояващи ефекти при лабораторни модели.

Редовно прилаган в лабораторни условия, той предпазва от възпаление, подобно на това, което се наблюдава при хора с болест на Крон, но също така и от висцерална свръхчувствителност, характерна за по-малко сериозни чревни патологии, като синдрома на раздразненото черво, продължава Филип Ланджела.

Изследванията при хора трябва да започнат в началото на 2022 г. вероятно с дневен прием на Faecalibacterium prausnitzii, бързото реимплантиране в микробиома е трудно при възпалени черва.

Възпалението на лигавицата поражда оксидативен стрес, който е вреден за Faecalibacterium prausnitzii. Следователно средата първоначално не е много благоприятна за неговото имплантиране, което ще бъде улеснено от прогресивното намаляване на възпалението.

Диабет тип II

Приемът на бактерии от човешкия микробиом вече е започнало, по-специално с проекта Microbes4U от Католическия университет в Лувен, Брюксел. И тук всичко е започнало от наблюдение: бактерията Akkermansia muciniphila е по-малко разпространена в червата на диабетици и хора със затлъстяване.

Въпреки това, след като показа кардио-метаболитна полза в лабораторни условия, това беше обект на рандомизирано двойно-сляпо проучване върху четиридесет доброволци. Приложени са 10 милиарда Akkermansia muciniphila, живи или пастьоризирани, на доброволци с наднормено тегло или затлъстяване, които са показали инсулинова резистентност, характерна за преддиабет, обяснява професорът по метаболизъм и хранене Патрис Кани, който ръководи проучването.

Пациентите, на които са приложени бактерии в пастьоризиран форма - което технически избягва дефиницията за пробиотик - виждат, че влошаването на тяхното здравословно състояние е спряло, докато биологичните маркери продължават да се влошават в плацебо групата.

С пастьоризираната бактерия наблюдаваме намаляване на инсулиновата резистентност и инсулинемия, добавя изследователят. И дори се наблюдава намаляване на чревната пропускливост, възпаление и нивата на холестерола.

Интерес представляват опитите за имплантиране на цяла чревна микробна екосистема. Това е принципът на фекалната трансплантация. Състои се от прилагане на малко количество изпражнения от здрав донор на реципиент с променен микробиом.

Трансплантацията може да се извърши чрез назогастрална сонда или по време на колоноскопия. В момента има само една индикация за трансплантация: повтаряща се инфекция с Clostridioides difficile - бактерия, отговорна за инфекциозна диария, обяснява Хари Сокол, гастроентеролог и президент на Френската група за фекална трансплантация.

Микробиомът е силно увреден при това заболяване от самата инфекция и от антибиотиците. Смята се, че „добрият“ микробиом, внесена в преобладаващо количество, заема свободни екологични ниши в червата и предотвратява пролиферацията на C. difficile.

Една единствена трансплантация води до възстановяване в 80 до 100% от случаите. Продължават проучванията за много други индикации: аутизъм, хематология след трансплантация на костен мозък или болест на Крон.

Инфекцията с C. difficile е 99,9% заболяване на микробиома. При болест на Крон, микробиомът играе роля, но не е единственият "актьор“, продължава гастроентерологът, който смята, че при тези заболявания трансплантацията би била само част от решението.

Въпреки ентусиазма, породен от техниката, Хари Сокол е наясно с границите. При хронични заболявания със сигурност ще е необходимо да се правят многократни приложения в продължение на години.

И не можем да контролираме всичко: изпражненията на донора не са едни и същи от ден на ден. Да се ​​лекуват милиони хора по този начин. изглежда илюзорно, заключава лекар, за когото контролираното приложение на активни бактерии изглежда "по-привлекателно.

Пробиотичните бактерии, приемани самостоятелно или в микробни "коктейли", могат утре да разширят терапевтичния арсенал срещу всякакви хронични заболявания.

Soigner par le microbiote intestinal : un espoir pour les maladies chroniques - Science & Vie (science-et-vie.com)