Българите сме градинари. Или поне сме били, колкото земеделци и животновъди. В гените ни е да отглеждаме плодни дръвчета и да ядем ябълки. Тъжно е, че ябълките, които се предлагат от години на нашия пазар не са наши, а карани отдалеч, сякаш не разполагаме с една от най-плодородните земи.


Ябълките се намират целогодишно в магазините. Имаме възможност да избираме между поне 3 сорта. Вече сме се научили, че плодовете извън сезона – не са „истински“. Често те са гнили отвътре, добре обработени, за да се повлияе на трайността им.


Въпреки това есента може да ни зарадва с изобилието си от вкусни ябълки.



Не сте ли се питали кои е по-добре да си купувате? Зелени, червени, жълти...


Зелените ябълки обичайно са по-кисели и задоволяват определен вкус. Но специалистите твърдят, че те са по-богат източник на полезни вещества, като витамин А, витамин В, витамин С, витамин Е и витамин К, отколкото червените. Те също така съдържат повече желязо, калий и дори протеини. Зелените ябълки съдържат и повече фибри – нали си спомняте това чувство след консумацията на такъв плод: за насищане, пълнота и нежелание да посегнеш към втора. Е, това се дължи на засищащия и малко отегчителен ефект от поглъщането и дъвченето на по-целулозната месеста част. Зелените ябълки са по-подходящи, ако целите отслабване или имате склонност към покачване на кръвната захар, защото те съдържат по-малко въглехидрати и захари.


Ако държите обаче на „лечебната“ страна на ябълките, е по-добре да изберете червените. Експертите твърдят, че те са по-богати на антиоксиданти, а предвид натовареността ни с всякакви токсини осигуряването на достатъчно агенти за борба с тях. 


Като цяло ябълките са богати на пектин, кверцетин, фавоноиди и други полезни вещества, защитаващи ни от свободните радикали. 


Този „грешен“ плод е храна за сърцето, червата и черния дроб. Консумацията им се отразява добре и на метаболитната система.


За да сте сигурни, че ябълката е повече полезна, отколкото може да ви навреди – задължително трябва да я измивате добре на течаща вода. Желателно е да се взимат такива, отглеждани, съхранявани и транспортирани при възможно най-екологично съобразени условия.


Ябълката дава и прекрасни по-здравословни решения за закуска или десерти. Щруделът с малко захар е вариант. Настърганата ябълка с кисело мляко, ядки, канела и малко мед е чудесна закуска. Плодовата салата с малко сметана и капачка ром пък може да създаде настроение. И, по принцип, едни от най-сочните и вкусни сладкиши са тези с ябълките – потърсете рецепти в старите домашни тефтери! Бабите ни бяха „Царе“ на тези печива!