Зелето е един от най-употребяваните зеленчуци през зимата. Освен традиционното кисело зеле, което българите приготвяме, през този сезон го консумираме и под други форми. Ползите на зеленчука са били познати още от древните гърци и римляни, които го препоръчвали като божествена храна. И има защо. 


Пресният зеленчук не случайно се нарича „северен лимон“. Това странно име се дължи на голямото количество витамин С в него, подобно на цитруса. Той съдържа вещества, които засилват съпротивителната способност на тялото срещу вируси и настинки.

 


В 100 грама прясно зеле има 25 калории, 1,28 грама протеин, 5,80 грама въглехидрати, 0,10 грама мазнини. Бялото зеле е най-употребяваното и богато на полезни хранителни микроелементи. То съдържа около 92% вода, 1,4 белтъчини, от 2 до 8% захари, както и минерали като калий, калций, фосфор, магнезий, желязо, сяра, натрий, йод, манган и други. Във вътрешните листа и кочана на зеленчука има белтъчини, захари и витамини като С, В1, В2, РР, К, U. Каротинът, който му придава зелен оттенък, също е много важен. 


Нека разгледаме по-обстойно многобройните ползи за здравето от консумацията на зеле през зимата:


Намалява възпалението 


Възпалението е реакцията на организма при инфекции. То може да бъде част от лечебния процес, но и да стане хронично. Много изследвания сочат, че приемът на кръстоцветни зеленчуци, каквото е зелето, помага за намаляване на възпалението. Това се дължи и на разнообразието на витамини в него. Например витамин С е антиоксидант, който се бори със свободните радикали в тялото.


Укрепва имунната система


Затова сравняват зелето с цитрусите. В 100 грама прясно зеле има около 36.6 милиграма витамин С, което е доста висока стойност. Приемът на витамина предотвратява настинките, борейки се с болестотворните микроорганизми,  и подсилва имунната система. 


Витамин С подобрява абсорбацията на други хранителни вещества, най-вече желязо. 


Подобрява храносмилането


Ако често имаме проблеми със стомаха, можем да пием сок от кисело зеле, който се смята за естествен пробиотик. Зелето е богато на фибри, като в 100 грама има около 2,5 грама грама от тях, което е напълно достатъчно, за да подобри движението на червата. 


Приемът на кисело зеле и сок помага и при запек. 

NEWS_MORE_BOX


Помага за отслабване


Зелето е нискокалоричен зеленчук, който можем да ядем по-често по време на диета  без да се притесняваме, че ще напълнеем. В 100 грама прясно зеле има само 25 калории. 


Прави кожата по-хубава


Поради наличието на витамин С, консумирането на зеле може да спомогне за подобряване на производството на колаген - протеинът, който подпомага еластичността на кожата. Витаминините А и D също подпомагат здравината на нашата кожа.