Обикновено мислим, че за добрия външен вид и физическо самочувствие от значение е качеството на храна и спортът. И несъмнено това е така. Но не е достатъчно. Оказва се, че приблизителното фиксиране на времето за хранене е не от по-алко значение за здравословното ни състоние. Защо?

 

1. Когато се храним ежедневно в приблизително едни и също време можем да регулираме цикличността на процесите в организма. Сън, събуждане, хранене, физическа дейност, различни занимания, разпускане, забавления, полов живот... Не е без значение кога ги извършваме и обикновено всяка една дейност си има специфично „нормално“ време за извършване. Факт е, че когато спим безразборно, се чувстваме натоварени, неотпочинали, стресирани, с нарушен сън. Същото е и по отношение на другите дейности, включително също толкова важно за храненето. Още повече, че то си има и специфичните особености: трудно се спи след прехранване вечер и не е здравословно и дългите периоди на нехранене през деня по-дълги от 4-5 часа биха могли да доведат до хипогликемия, умора, стрес и редица нарушения на метаболитните процеси.
Така че независимо дали предпочитаме да се храним 5 или 2 пъти на ден, благоприятно за биологичните процеси в тялото е да сме фиксирали прибизително времето, в което зареждаме тялото с калории.


 

2. Времето на хранене до определна степен определя и базисния метаболизъм на тялото и обратното. Ставайки от леглото сутрин, като изключим периода на събуждане, метаболизът ни е най-силен. С напредване на деня скоростта на метаболитните процеси намалява и към 20.00 ч. Обикновено са забавени и тялото е в готовност постепенно да влезе в състояние на покой и заслужена почивка.


Независимо дали обичате да хапвате веднага след ставане или малко по-късно, едно хранене в сутрешните часове трябва да има, за да разполага организмът с гориво да поддържа метаболизма си, без да черпи скрити ресурси. Това и гарантира добро физическо самочувствие и умствена кондиция. Разумно е следващото хранене да е след минимум 2 часа, за да не натоварваме организма си излишно с храна и храносмилателни процеси; и не повече от 4 часа – за да не изпаднем в хипогликемия, тъй като за това време ще бъдат изчерпвани ресурсите от последно постъпилата храна.


Храненето след осем часа вечерта не е желатено, тъй като метаболизмът е забавен заради естествения биологичен часовник и храната ще остане ненапълно усвоена преди лягане. Енергията от нея няма как да се използва непосредствено.

 

3. Когато организмът знае времето на хранене и работи под ритмичен цикъл, съобразен с биологичния му часовиник, процесите на детоксикация са много по-възможни. Главна роля в тях играе черният дроб, който също се нуждае от време на почивка и възстановяване, за да работи изрядно. От детоксикацията му зависи активността и чувството ни за физически тонус. Когато се храним в късните вечерни и нощни часове, ние караме дробът да работи извънредно, това създава натоварване на органа и в крайна сметка отнемаме неговата способност да функционира оптимално. Разбира се, така с течение на времето в тялото започват да остават все повече токсини, заради нещо толкова елементарно.

 

4. Защо по принцип не е добре да има по-дълги от 4 часа периоди на нехранене? Защото обикновено в тялото се създава кисела среда, а тя предразполага към отключване на множество недобри процеси. Чаша сок, мъничко ядки или плод или зеленчук между основните хранения, когато денят ни е дълъг и те са разделечени във времето, е най-доброто, което можем да направим в здравословен аспект.

 

5. Кога все пак е най-добре да се закуси? Може да не е веднага, ако сте от тези, на които им трябва повече време, за да се разбудят и усетят. Но все пак мнението на повечето експерти е закуската да се приема до два часа след ставане, в противен случай метаболизмът забавя своя ход, за да пести ресурсите си за енергия.

 

6. Защо обядът е по обедно време? Вероятно, защото еволюционно сме програмирали тялото си така, че храносмилателната му сила да е най-силна във времето между 12.00 и 14.00 ч. По това време организмът е в състояние да усвои изцяло приетата храна и правилно всички хранителни вещества в нея.

 

7. Между обяда и вечерята е добре да има 4 часов интервал. Два часа са необходими за прехода от нея до лягането, което е гаранция за добрия сън. Този интервал може и да е по-дълъг, зависи от целите ви – ако се стремите да отслабнете по-ранният час на вечеря ще ви свърши повече работа.