Едва ли има някой, който не знае, че боровинките са богати на полезни нутриенти. Дребният индигов плод не случайно е титулуван за „супер храна“. Факт е, че не се намира по всяко време навсякъде на пазара и обикновено опоковката му изглежда твърде малка за цената, но въпреки това си заслужава да го включваме в менюто си редовно.


Така или иначе никой и не очаква да се нахрани с боровинки, въпреки че са сладки, те са и стипчиви и е трудно да се консумират кой знае колко самостоятелно, но пък добавени в кисело мляко и овесени ядки, например, създават невероятно усещане за здрасловно закуска. 


Цветът на боровинките сам по себе си следва да ни е показател за здравословните им ползи. Това означава, че включва пигменти, които сами по себе си са силни антиоксиданти. Те са ни необходими за превенцията на всички тежки заболявания като сърдечносъдови, артрит и рак.

Като цяло боровинката е пълна с полезни полифеноли, най-вече флавоноиди. Те са от значение за справянето на организма с възпалителните процеси, причинени от свободните радикали. Това означава, че щетите върху собственото ни ДНК от тях могат значително да се елиминират от нутриентите на боровинките1. Най-добрият факт в това отношение е, че силата на антиоксидантите не само се запазва, но и се подобрява при замразяване.2


 

Боровинките са богати на антоцианини, който както споменахме в Puls.bg се съдържа и в къпините и малините.


Един от сериозните приноси за здравето на антоцианините е, че намаляват сърдечносъдовия риск и риска от развитие на метаболитен синдром3  и диабет. Има данни, че тези пигменти подобряват инсулиновата чувствителност на организма.4 Освен това и нутриенти в боровинката явно блокират някои храносмилателни ензими, което предотвратява резкия скок на кръвната захар след консумация на въглехидрати. 5

 

Също като групата на дребните горски плодове, боровинките са богати на фибри и витамин С. Витаминът още веднъж добринася за антиоксидантната им сила, грижи се за синтеза на колаген тоест младостта и здравето на кожата.  


Фибрите са полезни както за самия храносмилателен тракт и превенията на констипацията, така и за нормализирането на кръвната захар. Те се отразяват благоприятно и на стойностите на холестерола в кръвта. Изследване показва, че ползите от фибрите на боровинките, конкретно, могат да се извлекат най-вече като се консумират с пробиотици, така че комбинацията с натурално българско мляко създава истинска подкрепа за здравето.6


Не само заради фибрите, консумацията на 50 г боровинки ежедневно може да допринесе за 27% спад на лошия холестерол в кръвта.7 


Цялостният ефект на полезните за сърдечносъдовата система нутриенти на боровинките помага за нормализирането на кръвното налягане, което е от значение за превенцията на сърдечни заболявания.8


Боровинките са особено полезни след тренировка, защото подпомагат възстановяването на мускулите.9


Най-ценната полза на боровинките, която рядко може да се получи от друга храна, е, че нутриентите им подкрепят мозъка. Това се дължи основно на флавоноидите. Има данни, че те активират сигнални протеини в специфични пътища в хипокампа – част от мозъка, която е свързана с обучението и паметта. 10


При изследване, в което доброволци на 70 и няколко години консумирали по 2 – 2 ½ купи боровинки дневно в продължение на два месеца учените установили, че при тях има значително подобряване на когнитивните способности. 11 Това е сигурен знак, че боровинката може да ни помогне в превенцията на невродегенеративните заболявания, които са неизбежди със сериозното напредване на годините.


Друго изследване намира, че консумацията им се отразява благоприятно на циркулацията на кръвта, включително и на мозъка, подобрява се способността за концентрацията и паметта.12


На какви още нутриенти са богати боровинките? Други техни качества

  • Витамини: витамин К1 – осигурява ни една четвъртът от дневните потребности, витамин В6 и други витамини от В групата, витамин Е, както и малко витамин А. 
  • Минерали: манган – близо една пета от дневните ни нужди, мед, желяо, калий, малко калций, магнезий, фосфор, цинк.
  • Калории: 57 
  • Гликемичен товар: 4
  • Въглехидратите за 100 г са 14,5 г, което не е малко, 2,4 г от тях са фибрите, равняващо се на 10% от дневните ни нужди за деня. 
  • Съдържание на вода: 84,2 г.

Числата се отнасят за 100 г боровинки13