Вероятно ви се е случвало, дори и да не сте се чувствали гладни, след хапване на плод, просто за да предотвратите прегладняването по-късно, да изпитате нужда от храна. Това едва ли е проблем, ако е обедно време, но е неприятно явление, ако сте решили да се подложите на диета за отслабване или усещането се появи по никое време, пак.

Ефекта да възбуди апетита, очевидно, плодът дължи на фруктозата си, става ясно от материал в сп. Proceedings of the National Academy of Sciences. При проучване с участието на 24 доброволци, изследователи от медицинския факултет на университета на Южна Калифорния откриват, че измежду хапващите за закуска съдържащи фруктоза или глюкоза продукти, гладни остават хората от първата група. Нещо повече, хапващите плодове много по-често изпадат в състояние на „вълчи глад“, за разлика от приелите въглехидрати от зърнени храни, например. В крайна сметка приемащите фруктоза (по 15 г дневно) консумирали много повече храна и трупали повече калории.

Фруктозата много повече активира зони в мозъка, които учасват в системата за възнаграждението и мотивацията, обясняват от екипа на Катлийн Пейдж. Това и провокира желанието за още хапване след хапването на плод. При експеримента изследователите отчитат още, че доброволците дори се отказват от материална придобивка пред избора да продължат с храненето си или не.

NEWS_MORE_BOX



Учените проследяват и промените, които настъпват в кръвта и мозъка след консумацията на фруктоза или глюкоза чрез кръвни тестове и скенер – стойностите на хормоните и възникването на мозъчния отговор, който стои в основата на апетита.

За да се избегне неприятния ефект за тялото от фруктозата, те препоръчват през деня да се намали консумацията на бонбони, газирани напитки и други продукти, които съдържат плодната захар.


Ябълката или друг плод не би предизвикал епизод на „вълчи глад“, ако се консумира 2 часа след основно хранене като междинна закуска и се изгради балансиран режим на хранене, при който се приема храна на интервали от 2-3 часа, но в малки порции.