Защо ни е нужен магнезий и той все по-често се споменава сред задължителните есенциални минерали? Магнезият е важен за множество процеси в организма, което важи и за много други витамини и микроелементи. Включително участва в изграждането на протеини, костите и ДНК. Освен това магнезият има значение за регулирането на мускулната и нервна функция, кръвната захар и артериалното налягане.


Магнезият се включва в над 600 метаболитни процеса в тялото, което означава, че недостигът му рефлектира негативно върху редица основни функции, от синтеза на белтъчини до образуването на енергия. 


Има данни, че при придържащите се към бедно на магнезий меню рискът от развитие на диабет тип 2 е увеличен. Това се дължи на участието на елемента в контрола на кръвната захар, с което и предотвратява риска от свързаната с обратното загуба на инсулинова чувствителност. Колкото и да е неочаквано, но магнезият е минерал, помагащ за предовтратяването на остореопорозата и не по-малко необходим от известния калций и популяния напоследък витамин Д.



Потребностите от манезий за жените са с около 100 милиграма по-малко отколкото за мъжете. Дамите трябва да си набавят с дневното меню между 310-320 мг, господата – 400 – 420 мг.


При децата естествено потребностите са различни и варират спрямо възрастта от 30 мг през първите щест месеца до 240 мг за 9-13-годишна възраст.


Докато за момчета след 14 години потребностите от магнезий са близки до тези на възрастните мъже – 410 мг, то за момичетата от 14 до 19 години те са най-високи и възлизат на 360 мг. Нуждите от него са завишени през бременността и периода на кърменето.


Какво още трябва да знаем? Любопитно е, че хроничният стрес „харчи“ магнезият в организма ни и затова приемът му в напрегнат период не просто трябва да е задължително осигурен, а вероятно и малко по-висок. Потребностите от магнезий са по-висок и при злоупотреба с акохол и приема на някои медикаменти, например диуретици, медикаменти за контрол на кръвното налягане и инхибитори на протонната помпа, прилагани при гастроезофагеален рефлукс и киселини.


През последните десетилетия се констатира, че населението масово изпитва недостиг на магнезий, което, в крайна сметка, носи неблагоприятни последици за здравето. За това може да има поне няколко причини. Едната е, че абсорбцията на магнезий е нарушена при преобладаващ на преработени продукти режим на хранене, богати на калций.

 

Кои храни са богати на магнезий?

Например: варивата, включително и нахут, ядки, семена, пълнозърнести, зелени листни зеленчуци, мляко и млечни произведения, мазна студеноводна риба – скумрия.

 

По материал на Elaine K. Howley, публикуван в U.S. News Health