Динята е един от предпочитаните и любими плодове през лятото. Любопитно е, че зелено-червеният плод е култивиран за първи път преди повече от 4 000 години в Североизточна Африка. Сладка и сочна, динята е подходяща опция за закуска или десерт през топлите месеци. 

 

Експертите успяват да откроят множество позитивни ефекти на “плода-гигант” върху човешкото здраве, поради високото съдържание на хранителни вещества, включително антиоксиданти и витамини А и С.


 

Динята помага за добрата хидратация на тялото 

Регулирането на телесната температура, поддържането на нормалната функция на органите, доставянето на хранителни вещества до клетките са част от телесните процеси, които разчитат на добра хидратация.

 

Динята съдържа 92% вода, което я превръща в подходящ помощник в набавянето на достатъчно течности за тялото. Именно поради високото си съдържание на вода, тя има и ниска калорийна плътност. Това от своя страна я превръща и в подходяща храна за регулиране на телесното тегло и поддържане на чувството за ситост. Воднистият плод съдържа 46 kcal на 152 грама порция.

 

Динята е пълна с ценни нутриенти

Африканският плод съдържа различни хранителни вещества, сред които калий, магнезий и витамини А и С. Тя е и богат източник на цитрулин - аминокиселина, която може да подобри физическото представяне при спортисти.

 

Проучване установява, че редовният прием на цитрулин в продължение на най-малко 7 дни подобрява аеробните резултати чрез увеличаване на производството на азотен оксид от тялото.

 

Това съединение помага за разширяване на кръвоносните съдове, така че на сърцето не се налага да работи толкова усилено, за да изпомпва кръв през тялото.

 

Плодът съдържа и антиоксиданти, включително витамин С, каротеноиди, ликопен и кукурбитацин Е.

 

Динята поддържа сърцето здраво

Проучванията показват, че ликопенът може да помогне за понижаването на високото кръвно налягане и холестерола. Може също така да допринесе за предотвратяване на окислително увреждане, причинено от високи нива на холестерол.

 

Освен в спорта, цитрулинът, съдържащ се в динята, може да увеличи нивата на азотен оксид в тялото. Той, от своя страна, помага на кръвоносните съдове да се разширяват, което понижава кръвното налягане.

 

Динята се грижи и за очите

Любимият на много плод може да помогне за предотвратяване на макулна дегенерация, благодарение на съдържанието си на ликопен

 

Антиоксидантните и противовъзпалителните му свойства може да помогнат за предотвратяване и инхибиране на дегенерация на макулата. Научната общност подчертава, че са необходими допълнителни изследвания по този въпрос. 

 

Референции:

1. Watermelon, raw. U. S. Department of Agriculture - https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/167765/nutrients

2. Ambreen, Butt, Sultan & etc. Watermelon lycopene and allied health claims. (June 3rd, 2014). National Library of Medicine. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4464475/

3. Allerton, Proctor, Stephens & etc. l-Citrulline Supplementation: Impact on Cardiometabolic Health. (July 19th, 2018). National Library of Medicine - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30029482/