Лукът е продукт, който е често включван в рецептите - едва ли можем без него, но е от онези, които носят антиимидж. Незаслужено. Лукът е забравен на трапезата ни във вида, присъствал преди едно-две поколения българи, а народната мъдрост не е случайна. Лукът е здраве. Днес е неприемливо заради миризмата му да го хапваме суров, а може би трябва да го реабилитираме отново, спомняйки си как собствените ни прародители са се пазели от настинки и други вирусни инфекции...


Лукът е богат на антиоксиданти, които подпомагат имунната система и укрепват сърцето не на шега. Той е добър източник и на витамин С (в една средно голяма глава има около 8,1 мг), витамин В6 (0,1 мг), фолат (20,9 мкг), калий (161 мг), магнезий (11 мг) и манган (0,1 мг). Не е съвсем безкалоричен – с краставицата и тиквичката е по-удачно да отслабваме, отколкото с лук, в една средно голяма глава се съдържат 44 калории. Освен това сладостта му издава наличието на захар – 4,7 г, поради което лучената яхния може да не е най-доброто ястие при необходимост от контрол на кръвната захар. 


Една от очакваните ползи на лука е, че съдържа фибри – 1,9 г, които помагат за поддържане на чревното здраве, чревен имунитет и контрол на холестерола



Последното не е единственият аргумент да се консумира лук за здраво сърце. Според научно изследване зеленчукът съдържа съставки, които помагат на защитните сили при възпаление и на редуцирането на холестерола в организма 1.


Специфичният за лука полифенол – кверцетин според изследователи, конкретно, подпомага понижаването на кръвното налягане 2. Най-много кверцетин се съдържа в червените сортове лук. 


Подкрепящ имунитета е не само наличният витамин С, но и фитохимикалите. Сулфидите в него участват в синтеза на протеини, което не е без значение за здравето. Според Стефани Сасос 3, която е специалист по онкологична нутрициология, серните съединения в лука са полезни срещу някои видове рак, включително и този на простатата и си заслужава да бъде включен във всеки профилактичен диетичен план срещу онкологично заболяване.


Съставка, която се оказва ценна срещу рак на стомаха 4 и на дебелото черво 5, е алиумът, който се намира в лука. 


Фибрите му са пребиотик 6 от най-добър вид 7, тоест те са храна, благодарение на която оцеляват полезни чревни микроорганизми – пробиотиците. Така че с тези си съединения лукът допринася не само за доброто храносмилане, комфорт на червата, но и за поддържане на имунитета, който се формира в този орган за целия организъм.


За съжаление обаче, при някои хора консумацията на лук може да донесе оплаквания в стомашно-чревния тракт. Това се дължи на високото съдържание на FODMAP фруктани в него. Те са трудноусвоими от тънките черва, което може да влоши симптомите при наличие на синдром на раздразненото черво.


Източници:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1380013/

2.  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26328470/

3. https://www.goodhousekeeping.com/author/224673/stefani-sassos/

4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25215621/

5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24976533/

6. https://www.goodhousekeeping.com/health/diet-nutrition/a35237910/onion-health-benefits/

7. https://www.kcl.ac.uk/news/some-types-of-fibre-more-beneficial-for-gut-health-than-others

https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2501/2
https://www.goodhousekeeping.com/health/diet-nutrition/a35237910/onion-health-benefits/