Едно от най-големите предимства на елдата е, че не съдържа глутен. С това елдата и брашното от елда са отлична алтернатива за хората, страдащи от цьолиакия или непоносимост към глутен. Но е отлична алтернатива и за останалите – това семе, реално, е подходящ продукт за меню, целящо отслабване или контрол на диабета. Казват, че е полезна и за сърцето!


Елдата е добър източник на протеини, фибри и здравословни сложни въглехидрати. Една купичка варена елда (168 г) съдържа близо 6 г протеини, 1 г мазнини, 33,5 г въглехидрати, 4,5 г фибри, 148 мг калий, 118 мг фосфор, 86 мг магнезий, 12 мг калций и 1,34 мг желязо, както и селен, цинк, мед и манган. Тя е богата на витамините от В групата, като тиамин, рибофлавин, ниацин, пантотенова, фолиева киселина, витамин В6, както и витамин К. От аминокиселините съдържа хистидин, изолевцин, левцин, треонин, валин, фенилаланин и тирозин, лизин и триптофан.


Пълнозърнестите храни, в които попада и елдата, са препоръчвани от диетолозите като полезни за здравето, включително и за сърцето, заради съдържанието на фибри и ниацин. Такива изводи се правят не от едно и две проучвания за връзката между пълнозърнестите храни и ниския риск от съдечносъдови заболявания. При предклинични изследвания се намира, че елдата може да понижи кръвното налягане, което и да се отрази благоприятно на сърдечносъдовото здраве. Тя е един от най-дорите източници на фибри, за които се знае, че влияят на стойностите на холестерола в кръвта като ги понижават, с което се намалява и риска от съдечни заболявания и инциденти, диабет и затлъстяване.



Фибрите, освен това подпомагат дейността на червата за ефективно смилане на храната и предвижване на съдържимото в тях.


Ниацинът, който се намира в семената, играе съществена роля в превръщането на въглехидратите, мазнините и белтъчините в енергия.


Елдата създава усещане за ситост, което е добро качество при желание за отслабване или предотвратяване на излишните килограми. Това вероятно, но не само, се дължи на наличието на белтъчини в нея.


Затова че въглехидратите са сложни, отделянето на захар в кръвта от усвояването ѝ става бавно и продължително, което и прави елдата подходяща за контрол на диабета. Това е другото качество, заради което с елда не може да се изпита „вълчи глад“.


При изследвания се намира, че консумацията на елда има положителен ефект върху стойностите на кръвна захар и инсулин в организма, но те трябва да бъдат доказани при хора с диабет. 


Елдата може да коменсира дефицита на ползите от пълнозърнестите храни за здравено при хора, които трябва да избягват глутена

 

Източници:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/325042#side-effects
https://www.nutritionvalue.org/Buckwheat_nutritional_value.html