Пресният ананас е единственият известен източник на ензима бромелаин, който се смята, че може да е полезен по много пътища за здравето. 
Ананасът е екзотичен плод, който, може би, сме свикнали по нашата географнска ширина да консумираме под формата на компот или сок. Сладкият ананас обаче отдавна не е проблем да се намери в магазините и като свеж плод. 


Ананасът е един от калоричнити е богати на захари плодове. Една купа от него съдържа почти 22 г въглехидрати, в това число 16 г захар и 2,3 г фибири. Така също и 0,2 г мазнини, 0,89 г протеини, което е рядкост за плодовете и 1 мг натрий, което трябва да се има предвид при наличие на високо кръвно налягане. 


Кои са полезните витамини и минерали в ананаса? Витамин С – 131% от дневната препоръчителна доза, витамин А, калций, желязо, така също в него има и витамини от В групата като тиамин, рибофлавин, витамин В6, фолиева, пантотенова киселина, и бета-каротин, магнезий, манган, калий и антиоксиданти. 



Ползите от консумацията на ананас са подобни на плодовете като цяло – намалява риска от затлъстяване, сърдечносъдови заболявания и диабет. Конкретно, има полза за хубавия тен на кожата, здрава коса и повишен тонус като цяло. 


Основното предимство от консумацията на плодове за организма е, че забавят процесите на стареене, в това число свързаната със стареенето макулна дегенерация1


Има данни, че съдържащите бета-каротин плодове и зеленчуци помагат за превенцията на астмата. Бромелаинът, който се съдържа в ананаса, е много вероятно за допринася за намаляване симптомите на астмата.


Бета-каротинът, както и други налични в ананаса полезни вещества, като витамин С и други антиосиданти, имат протективна полза срещу действията на свободните радикали и развитието на рак. Преди време при проучвания се констатира, че бета-каротинът и ракът на дебелото черво са обратно свързани2. При други се намира също обратна връзка по отношение рака на простатата3.


Наличието на фибри е от съществено значение за профилактиката рака на дебелото черво, но и на диабета. Знае се, че при богато на фибри меню стойностите на кръвната захар са по-ниски. Те могат да имат благоприятен ефект и при нивата на липидите и инсулина. 


Полезното количество фибри, което следва да си осигуряваме с храна за деня, е към 25 г за жените и 38 г за мъжете. 


Заради съдържанието на фибри и вода анасите поддържат редовността на храносмилателния тракт. Интересното е, че бромелаинът намалява възпалителния имунен отговор, тоест образуването на цитокини в храносмилателния тракт, които е известно, че увреждат лигавицата му. Този ензим по принцип помага на организма да усвоява протеините.


Ананасът дава младост по няколко начина – и заради водата и фибрите си, като го поддържа хидратирано и енергично, и заради антиоксидантите и витамин С, което има и своята роля за образуването на колаген и поддържнаето на кожата стегната. 

 

Източници:
1.    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15197064/
2.    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23380957/
3.    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14973107/
4.    https://www.medicalnewstoday.com/articles/276903#nutrition
5.    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21747015/