Сусамовото семе (Sesamun indicum) е вкусна и полезна добавка в много азиатски ястия и не само. Основна съставка e в сусамовия тахан и сладката традиционна халва от Близкия изток.

Маслото от семената на сусама е изключително ценно в кулинарството поради устойчивостта му срещу гранясване и разваляне.

Семената са богати на мононенаситени мастни киселини и по-специално на олеинова киселина, която помага за понижаване нивата на "лошия" LDL холестерол и за повишаването на „добрия“, HDL.

Сусамът е добър източник на манган, мед, магнезий, желязо, фосфор, калций, витамин В1, цинк и диетични фибри.

Само 1/4 чаша сусамени семена набавя на организма 74% от препоръчителния дневен прием на мед, 31,6% - на магнезий и 35,1% - на калций. Те имат жизненоважна роля за костната минерализация, за синтеза на хормони и на червени кръвни клетки, ензими, както и за регулиране на сърдечната дейност.

Поради високото съдържание на калций, сусамът се смята за един от основните му източници.

Калцият в организма на човека е около 1200 – 1500 г. Деветдесет и девет процента от него е съсредоточен в костите и зъбите. Градивната му функция обаче далеч не е единствената. Калцият е ангажиран и на ниво клетъчна мембрана, осигурявайки нейната стабилност, вискозност, проницаемост.

NEWS_MORE_BOX

 

Количеството калций в сусама се различава в зависимост от това дали семената са обелени или не. В една супена лъжица необелени семена се съдържат около 88 мг калций. В една супена лъжица обелен - около 37  мг, което е 60% по-малко.

Сусамовият тахан се прави от обелени семена, тоест съдържанието на калций в него е по-малко.

Специалисти обясняват, че в самите сусамови обелки калцият може да се намери под формата на калциев оксалат, който е много по-малко усвоим от организма. Поради тази причина възниква въпросът дали допълнителните 51 мг калций от необелените семена си заслужават предвид факта, че се усвояват по-трудно?

Препоръчителната дневна доза калций за възрастни е около 800 мг, до 1000 мг за юношите, малко по-ниска за кърмачета - 500 мг и деца - 600-800 мг.