За малките си размери лимоните изобилстват от нутриенти. От тях човек може да си набави подсилващия костите калций, подобрителя на настроение магнезий и подхранващия мускулите калий. 

 

Вътрешността на самия плод е пълна с разтворими фибри, които са важни за здравословното храносмилане, усвояването на въглехидратите в организма и контролирането на холестерола в кръвта. Това посочва регистрираният диетолог Анамария Лулудис.  


 

Според Департамента по агрикултура в САЩ (United States Departemnt of Agriculture) един лимон тежи приблизително 84 грама без обелката. Калорийната му стойност е общо 24 kcal, в която се съдържат 1 грам протеин, 1 грам мазнина, 8 грама въглехидрати, 2 грама фибри и 2 грама захар. 

 

Лимонът е вид цитрус, растящ предимно в топъл средиземноморски климат. Той има впечатляващо съдържание на витамин C. В 100 грама суров обелен лимон се съдържат 53 милиграма от нутриента, което доближава лимона до първенеца по съдържание на витамин C от семейство цитруси - портокала. 

 

За доброто функциониране на имунната система трябва да приемаме витамин С. Защо? 

 

Нутриентът, наричан още аскорбинова киселина или L-аскорбат, е водоразтворим витамин. Той помага на белите кръвни клетки да произвеждат антитела - протеини, които разпознават вредните бактерии в кръвта и ги унищожават. Така имунитетът се справя с чуждите патогени. 

 

Витамин С още е и естествен антиоксидант, но какво всъщност са антиоксидантите?

 

Антиоксидантите са биохимични вещества, които предпазват клетките от увреждане, причинено от свободните радикали, които от своя страна може да предизвикат оксидативен стрес в организма. Според Училището по обществено здраве на Харвард (Harvard T.H. Chan School of Public Health) той може да доведе до сърдечни заболявания, дори рак. 

 

Витамин С подобрява усвояването на желязо, затова лимонът е подходящ в комбинация с храни, богати на него. Благодарение на желязото в организма се образува хемоглобин, който снабдява червените кръвни клетки с кислород. Той е особено подходящ за хората, които следват вегетарианска, веганска или рибна диета и си набавят желязо през растителни храни, от където то е по-трудно усвоимо. Консумацията на лимони може да предотврати случаите на недостиг на желязо и анемия. 

 

Фибрите в лимона подхранват “добрите бактерии” в червата. Диетологът Иса Куявски препоръчва на хората, предраположени към констипация, да консумират лимона като плод, а не под формата на сок, тъй като там се съдържа най-голямо количество фибри. “Трябва да изядете целия лимон - почти сякаш ядете портокал, за да да извлечете наистина помагащите на червата нутриенти в сърцевината”, обяснява Куявски. 

 

Целият плод, заедно със сока, сърцевината и люспата, съдържа лимонена киселина, вземащата участие в метаболитните процеси на всички живи същества. На биохимично ниво тя е важен посредник в цикъла на Кребс, наричан още “цикъл на лимонената киселина”. Тя стимулира усвояването на минералите магнезий и калций, които са от съществено значение за контрола на кръвното налягане. 

 

Защо трябва да внимаваме с приема на лимони?

 

Макар лимонът да е богат на витамин С и антиоксиданти, той е и много високо киселинен. За хора, предразположени към гастроентерологичен рефлукс, се препоръчва консумацията да е контролирана, тъй като киселината отпуска клапата на стомаха (гастроезофагеалният сфинктер), което позволява на стомашните сокове да тръгнат нагоре по хранопровода. Това от своя страна причинява т. нар. киселини.