За разлика от останалите плодове, маслините са богати на мазнини и с ниско съдържание на въглехидрати. За съжаление, получава се отново една полза срещу риск, но пък разнообразието от общото в консумацията на плодове и зеленчуци си заслужава.


Само 5 маслинки от сорта каламата съдържат 88 ккал. Мазнините са почти колкото въглехидратите и белтъчините 6:5:5 в грамове, което разкрива високата им хранителна стойност. Наистина си заслужава повече, когато пригладнеем да си хапнем няколко маслинки, отколкото да трупаме калории с други храни. 


Маслините притежават и добро количество фибри, 3 грама, за тези около 38 грама. Минус обаче е, че в повечето случаи заради марината, в която престояват, консумираме маслините с много сол. Половината от дневната ни норма на натрий се покрива само от тези 5 броя. Хапването на повечко хич не е добре за кръвното!



Специално сортът каламата е добър източник на минерали като желязо, калций и мед, които са от значение за костното здраве, сърдечната функция и профилактиката на анемия.


Богати са и на мастноразтворимите витамин А и Е, единият необхозим за доброто зрение, другият известен като силен антиоксдинат. Предполага се, че последният е ценен и за сърдечното здраве.


Това, заради което най-вече си заслужава маслините да са в полезрението ни, е наличието на полезните за сърцето мононенаситени мастни киселини – олеинова. При изследвания е установено, че недостигът на олеинова киселина в храненето е свързано не само с натрупване на повече плака по стените на кръвоносните съдове, но и с възпалителни процеси в организма вследствие на затлъстяване. Характерна особеност на киселината е, че се окислява бързо, което означава, че вероятността да се натрупва като мазнина в тялото е по-малка, отколкото да изгори, предоставяйки му енергия.


При изследване се намира, че олеиновата киселина понижава експресията на гена на рецептора на човешкия епидермален растежен фактор (HER2), който е ключов за превръщането на здравата клетка в туморна. Така че маслините определено ни носят сериозна полза за здравето.

 

Полифенолите са другите ценни вещества в каламата. Те имат сериозент антиоксидантен ефект. Отличават се два основни вида – олеуропеин и хидрокситирозол. 


Олеуропеинът е приблизително 80% от общото съдържание на феноли в суровите маслини. На него се дължи и специфичният горчив вкус на плода. В зависимост от преработката той се отстранява напълно или частично, като се разгражда в хидрокситирозол и тирозол. 
И олеуропеинът, и хидрокситирозолът притежават противовъзпалителни свойства, които се отразяват благоприятно на сърдечносъдовото здраве и дори предотвратяват ДНК увреждания.


Както олеиновата киселина, така и полифенолите на маслините имат полезен ефект върху стойностите на кръвното налягане и сърдечносъдовото здраве като цяло, намаляват съдържанието на лошия LDL холестерол в кръвта.


Полифенолите също притежават антитуморна активност и са подходящи за превенцията от кожен рак, рак на гърдата, дебелото черво и белия дроб.


При изследване дори се намира, че олеуропеинът намалява токсичния ефект на противораковото лекарство доксорубицин.


Той също така има антимикотични и противовирусни свойства и е подходящ в борбата срещу херпес и ротавирус. 


Олеуропеинът е важен невропротектор, който защитава мозъка от развитието на Паркинсон и Алцхаймер.

 

Източник: 

www.healthline.com