Високият прием на захар може да навреди на здравословното състояние и да предизвика покачване на кръвната захар, да доведе до проблеми с теглото, да попречи на усвояването на основните хранителни вещества като витамини и минерали, които са необходими за здравето на организма. Консумирането ѝ също може да попречи на съня.


За да разберат как точно действа захарта на съня, учените от няколко университета в Ню Йорк са изследвали 26 здрави възрастни хора, като на едните им е било ограничено менюто, а на другите – не. Оказва се, че хората, на които им е било позволено да ядат каквото искат, консумирали по-малко фибри, но повече захар и наситени мазнини. Учените установили също, че на тях им е било необходимо повече време да заспят и като цяло сънят им е бил по-нискокачествен. Според тях консумацията на много захар причинява влошаване на съня и не добра работопоспособност на следващия ден.


Не само захарта води до лош сън, но и лошият сън засяга консумацията на захар. Причината е, че когато тялото е изморено поради липса на достатъчно сън, има голяма вероятност тази липсваща енергия да се набави със захар и захарни изделия. Удължаването на съня може да бъде начин за ограничаване на прекомерната консумация на захар, която е причина за затлъстяване и някои други заболявания. Това е доказано и в проучване. Хората, които са удължили съня си с всяка изминала вечер, са намалили количеството приета захар с до 10 грама. Получаването на поне 7 часа качествен сън през нощта, може да помогне за намаляване на захарта и увеличаване приемът на по-здравословни храни.



Изследвания показват също, че високите нива на глюкоза потискат важен пептид, наречен орексин, отговорен за чувството за бдителност. По-ниските нива на орексин в тялото дават чувство за умора и глад. Захарта забавя и освобождаване на мелатонин, хормон, който контролира цикъла на сън-будност и помагащ за по-доброто качество на съня.