Познавате ли цариградското грозде?! И неговия кисел, тръпчив, специфичен вкус, толкова подходящ за горещите дни през лятото...

 

Има няколко сорта цариградско грозде, като най-популярните са Ribes uva-crispa и Ribes hirtellum, които са близки до черния, белия или червения касис.


 

Плодовете на цариградското грозде не могат да се сбъркат, те имат специфична визия – дребни са, но далеч по-големи от плода на касиса, жилките прозират през обвивката им и противоположно на дръжката им имат малко сухо шипче, което се отстранява лесно. Цветът на зърната може да бъде зелен, бяло-жълт, розов или дори тъмно лилав. Вкусът – от тръпчив до сладък.

 

Въпреки че няма да намерите цариградско грозде, предложено подобно на малините, то има своите специфични хранителни качества и може да се окаже особено полезно за някои...

 

Сравнително нискокалорично е – около 44 ккал за 100 г. Естествено, мазнините и протеините в него липсват, ако изключим намирането на 1 г мазнини за порция от 150 г.

 

Предполагаемо, богато е на фибри - приблизително на 1 г въглехидрати се отриват малко повече от половин грам фибри, което е едно прекрасно съотношение, показващо диетичната му стойност.

 

Със 100 г цариградско грозде можем да си осигурим около 17% от необходимите ни фибри за деня. Съдържа и от двата вида – разтворими и неразтворими, което означава, че създава не само усещане за засищане, но и подобрява запека.

 

Друга положителна страна на фибрите е, че имат благоприятен ефект върху показателите на захарта и липидите в кръвта. Те задължително влизат в профилактичните хранителни режими срещу сърдечносъдови заболявания, диабет, затлъстяване, възпалителни състояния и някои видове рак.

 

Цариградското грозде е особено богато на витамин С – 100 г от него може да ни достави една трета от необходимата ни дневна доза, което може да подкрепи организма ни в три направления имунитет, млада и здрава кожа и функционираща нервна система, без да изключваме факта, че той е добър антиоксидант, справящ се с лошите ефекти на възпалителните процеси в организма.

 

Дребният плод е добър източник и на мед – в 100 г се намират 8% от дневните ни нужди от този минерал, също необходим на имунитета и централната нервна система, но и ценен за сърдечносъдовото здраве.

 

В цариградското грозде се съдържат още полезните витамини В5, без който организмът ни не може да образува мастни киселини, и В6, от който се нуждаят множество клетки и ензими в тялото, за да функционират и преобразуват храната в енергия.

 

Зърната му съдържат и манган, който подпомага метаболизма, костното формиране, имунния отговор и репродуктивната система, и калий – жизненонеобходим за нормалното функциониране на клетките.

 

Цариградското грозде е богато на антиоксиданти, които възпрепятсват възникването на различни болестни процеси, в това число и дегенеративните и въобще, стареенето.

 

Част от атрактивните флавоноиди в цариградското грозде са кверцетин, мирицетин, кемпферол и изорамнетин.

 

Друг вид фитонутриенти са антоцианините, които се отразяват добре на очите, уринарния тракт и паметта.

 

Тръпчивият вкус на зърната се дължи на органичните киселини, за които се смята, че намаляват риска от инсулт и болестта на Алцхаймер.

 

Не само на фибрите се дължи добрият ефект по отношение контрола на кръвната захар. Цариградското грозде съдържа един специфичен екстракт, за който изследвания намират, че потиска алфа-глюкозидазата, тоест той се свързва със специфичен ензим в тънките черва и пречи на придвижването на захарта от тях в кръвообращението.

 

Ароматната хлорогенна киселина допълва „антизахарен тръст“, като забавя абсорбирането на въглехидратите, което предотвратява скока на глюкозата в кръвта и прави цариградското грозде задължителна комбинация на храната, която сме консумирали при пристъп на вълчи глад!

Други ароматни киселини в цариградското грозде са кафеена, кумаринова, хидроксибензоена и елагова киселина.

 

Хапвайте го, полезно е!