Транс мастните киселини са рядко срещани в природата, но за промишлени цели се създават по изкуствен път – чрез добавяне на водород към растителни масла. Оттам идват и другите им названия: „частично хидрогенирани масла” или „трансмазнини”. И трите названия могат да се използват от производител върху етикета на продукт, поради което потребителят трява да бди и за трите.
 
Това се налага, понеже трансмазнините силно повишават риска от развитие на сърдечносъдово заболяване, чрез увеличаване на кръвните нива на нископлътностия липопротеин – „лошия” LDL холестерол и понижаване на нивата на високоплътностия липопротеин – „добрия” HDL холестерол.
 
Най-популярната трансмазнина е маргаринът. Той се приготвя чрез хидрогениране на палмово или соево масло или чрез „обогатяване” на свинска мас със соеви мазнини. Приготовлението, в крайна сметка, няма значение – всички трансмазнини са увреждащи човешкото здраве и трябва да бъдат избягвани.
 
Продукти от веригите за бързо хранене, готови баници и закуски, бутер тесто и други тестени изделия, солети, чипс, царевични пръчици, растителна сметана, пуканки за микровълнова, шоколади с растително масло – всички те съдържат дози, надвишаващи в пъти поносимите от човешкия организъм дневни норми.
 
Според специалистите консумацията на изкуствените трансмазнини не бива на надвишава 1% от общия калориен прием за деня. Тези количества могат да бъдат понесени и изхвърлени от огранизма, без трайни последици, но всеки свръхприем неминуемо уронва здравето.
 
При хранителен режим, включващ 2000 ккал дневно, не повече от 20 от тях трябва да произлизат от трансмазнините. Така горната граница за трансмазнини е 2 г дневно, като е препоръчително този лимит да не се достига повече от 3-4 пъти седмично.
 
Порция пържени картофки от 150 г съдържа 7 г трансмазнини; един пилешки дюнер – около 7-10 г; 1 с.л. маргарин – 7 г; 1 кроасан – 2 г. 
Съветва се избягването на сухи супи и разтворими бульони – освен пристрастяващия мононатрив глутамат, в тях се съдържат огромни количества трансмазнини, често надвишаващи няколко пъти препоръчителния дневен лимит.
 
NEWS_MORE_BOX
 
За избягването на прекомерни количества от вредните мазнини, се препоръчва у дома да се готви предимно със зехтин и силно ограничени количества олио – да се избягват маргаринът и твърдите масла. Да се избягват и пържените ястия в заведенията – освен, че се готвят с най-евтините видове трансмазнини, те често престояват във фрютюрниците и след твърде дълго загряване и пържене самата мазнина придобива канцерогенни свойства, драстично увеличавайки риска от колоректален рак. Купежките полуфабрикати като кексчета, мъфини и други сладки изделия също се приготвят с маргарин и се съветва тяхното избягване.