Режимът на ранобудните хора им дава неочаквано предимство, пред този на активните от средата на деня до късната нощ. Това предимство е интегрално за контрола над телесното тегло – те инстинктивно избират по-здравословни храни през деня.
 
От предходни изследвания било установено, че ако първото хранене за деня е рано сутрин, метаболизмът се настройва спрямо него и позволява по-лесен контрол над енергията и теглото, понижават се и рисковете от сърдечносъдови заболявания и развитието на диабет. Ново изследване, обаче, посочва как метаболизма и избора на храна могат да се контролират от биологичния часовник на тялото.
 
Публикувано в журнала Obesity, финландското изследване включва около 2000 произволно избрани хора. Целта на изследването била да се определи дали техният циркаден ритъм или биологичен часовник (хронотип) има влияние върху избора на храна и времето, в което я консумират. Били отчетени ясни разлики в нивата на енергия и наличието на микронутриенти в кръвта им, както и в хранителните им навици. 
 
Установено било, че през делничните дни, ранобудните приемат много по-здравословни и разнообразни храни в по-добри количества. Вечерно и нощно активните индивиди консумират по-малко белтъчини (протеини) и повече захароза (форма на захар в храните) при първото си хранене за деня, а при последното консумирали не само захароза, но и повишени количества мазнини и наситени мастни киселини.
NEWS_MORE_BOX
 
През уикендите, разликите били още по-обезпокоителни. Неранобудните се хранят по-нередовно и с двойно по-висока честота, качеството им на сън е понижено от безконтролния храносмилателен режим, в рузелтат на което са по-изтощени и по-слабо физически активни, което допринася за затлъстяването им.
 
Установяване на връзката между това какво (и кога) се яде и особеностите на индивидуалния биологичен часовник могат да разкрият защо някои хора правят неосъзнат лош избор в храненето си. 
 
Ако индивидът желае да понижи теглото си или да повиши нивата си на енергия, той трябва да е наясно с циркадните ритми и собствения си биологичен часовник – за някои ранното ставане може да е вредно, за други – полезно. При несигурност в това отношение се препоръчва консултация с диетолог.