Според някои разширени проучвания стриктната диета с намален прием на някои хранителни вещества може да удължи живота на човека, както и да забави процесите на стареене.

 

Диетите, които забавят стареенето стават все по-популярни.


 

В сп. Science са публикувани няколко статии относно диетите, които забавят процесите на стареене, както и информация за тяхната безопасност и ефективност.

 

Учени от Вашингтонския университет в Сиатъл и Центъра за биомедицински изследвания Пенингтън в Батън Руж, Калифорния, направиха преглед на популярните диети против стареене.

 

Техните изследвания разглеждат не само диети, които ограничават калорийния прием, но и такива, които стриктно лимитират този на въглехидрати, протеини или определени аминокиселини.

 

Учените също така са прегледали доказателствата за ефикасността на различни режими, основаващи се на периодичното гладуване - фастинг.

 

Изненадващо, повечето от тези диети оказват благоприятно въздействие върху здравето и стареенето чрез влияние върху един метаболитен път, който е общ за дрождите, червеите, гризачите и хората.

 

Въпреки позитивите обаче, е важно да се отбележи, че тези диети може да не бъдат ефективни при всички.

 

За някои хора с определена генетична последователност или при определени условия на околната среда, диетите всъщност могат да бъдат вредни за здравето.

 

При спазване на определени диети също така не бива да се прекалява, тъй като могат да имат негативен ефект върху организма.

 

Например при екстремно нисък калориен прием могат да се наблюдават следните изменения - влошена устойчивост на студ, загуба на либидо и сексуална функция, психологически проблеми, хронична умора, лош сън, мускулна слабост, повишена чувствителност към инфекции или нарушено заздравяване на рани.

 

Въпреки изброените негативи, съществуват наблюдения, според които екстремното ограничаване на калориите не е основна причина за проявата им.

 

Например жителите на малкия японски остров Окинава традиционно консумират 20% по-малко калории от хората, които живеят на континента. В миналото жителите на острова са се радвали на най-дългата продължителност на живота и най-голям брой столетници на глава от населението навсякъде по света.

 

Изследванията показват, че те също имат изключително ниски нива на свързани с възрастта заболявания, включително рак, сърдечносъдови заболявания и диабет. Въпреки това, както при всички наблюдателни проучвания, този тип изследване не може да установи дали ограничаването на калориите е отговорно за тези ползи за здравето.

 

От друга страна, диетите, които стриктно ограничават приема на въглехидрати, но позволяват неограничена консумация на здравословни мазнини, принуждават тялото да използва наличните кетони като източник на енергия. Те са страничен продукт от метаболизма на мазнините в черния дроб.

 

Тази диета е известна като кетогенна и може да намали честотата на припадъците при хора с епилепсия и да подпомогне за отслабване при хора с наднормено тегло и затлъстяване.

 

Диетите тип “фастинг” са различни видове, но потенциалната полза от тях трудно се разграничава от тази при понижен калориен прием.

 

Резултатите и препоръките относно този тип диети са колебливи. Според някои проучвания дори се наблюдават неблагоприятни ефекти върху метаболизма на глюкозата.

 

При ограничаване на протеините се забелязва увеличаване в продължителността на живота, но ползите са значително по-малки от тези, при ограничаване на калориите.

 

Източници:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/do-anti-aging-diets-work#Protein-and-amino-acid-restriction

https://www.science.org/doi/10.1126/science.45.1160.294

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S009829971100032X?via%3Dihub

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0047637416302202?via%3Dihub