Ползите за здравето от средиземноморската диета са добре известни. Тя носи духа и аромата на южните народи, залага на богатия вкус на плодовете и зеленчуците, зехтина и ядковите масла, рибата, птичето месо и бобовите, млечните и зърнени храни. А черешката на тортата на това пиршество на сетивата е традиционната чаша червено вино – по една на ден за жените и по две за мъжете.


Редица изследвания през годините приписват на средиземноморския начин на хренене изключителни ползи за сърцето и мозъка – диетата доказано намалява риска от сърдечно съдови заболявания, наднормено тегло, диабет тип 2 и подобрява умствените способности. Наред с това вае красиво и здраво тяло – като това на шеметната Пенелопе Круз, която е ревностен почитател на режима.


Но като всяка диета и средиземноморската, изисква воля, планиране, качествени продукти и... завиден бюджет. Има обаче няколко трика, с които придържането към популярния хранителен режим е по-лесно и не непременно скъпо.


 

1. Пълнозърнести храни


Те са евтини, бързи за готвене и се комбинират лесно с по-засукани яхнии или разнообразни салати. В тази група храни влизат овесените ядки, кафяв ориз, ръж, ечемик, царевица, елда, пълнозърнеста пшеница, пълнозърнести хляб и тестени изделия.

 

2. Повече зеленчуци – по-малко месо


„Средиземноморската диета се е родила от начина на живот на хората в селата, където месото е било лукс“, казва Майкъл Псилакис, главен готвач и собственик на седем ресторанта в Ню Йорк, и авторът на книгата Live to Eat: Cooking the Mediterranean Way.


Неговият съвет към всеки решил да се придържа към средиземноморското хранене е да пълни чинията си с повече зеленчуци, а месото да остане само като източник на протеин. Дори препоръчва въвеждането задължително на един „безмесен понеделник“ или друг ден от седмицата, в който месото да отпадне от менюто. Ползите са и за здравето, и за бюджета.

 

3. Яйца


Яйцата са евтини, достъпни, полезни и вкусни. Фритата с печени чери домати, спанак, малко фета и подправки е богата на вкусове комбинация, която ще обезоръжи всеки кулинарен фен. Яйцата се комбинират чудесно и с всякакви салати.


4. Фермерските пазари


Пазаруването от фермерските пазари е удобен и икономичен вариант при планиране, пазаруване и спазване на средиземноморската диета. Най-удачни са малките пазари на директни производители, които предлагат свежа продукция, а в края на деня много от нея се предлага и на по-ниска цена.

 

5. Паста путанеска


Опитвали ли сте тази разкошна паста? Готви се с базови, евтини и вкусни продукти, а времето за приготвянето й е не повече от 20 минути. Основното в чинията е няколко лъжици зехтин, чесън, 3-4 консервирани филета от аншоа, домати от консерва, 5-6 маслини, малко пармезан, каперси, лют пипер, босилек и разбира се паста.


Вкусовете на паста путанеска са наслада за небцето – супер евтино хранене и в същото време – здравословно!

 

6. Да, на разпродажбите


Намаленията в хранителните хипермаркети са отлична възможност за набавяне на иначе скъпите продукти като морски дарове, ядки, билки или горски плодове. Повечето от тях могат да бъдат замрамени и използвани в подходящ момент. Един от любимите трикове на готвачите е замразяването на пресни билки – босилек, мащерка, риган, целина, чесън и др., във формички за лед, с малко пилешки бульон. Идеална добавка към всяка рецепта.