Има храни, които ни зареждат с витамини и ни дават нужната енергия за деня. Именно такава роля има спанакът, който е един от най-полезните зеленолистни зеленчуци. Съставките му добринасят за подобряване на зрението, поддържане на нормалните нива на кръвното налягане, подпомага минерализацията на костите, защитава кожата от инфекции и са от полза срещу атеросклероза. 
 
Ползите на спанака се дължат на голямото наличие на минерали в него - калий, манган, цинк, магнезий, желязо и калций. Той е и източник на витамини като фолиева киселина, ниацин, витамин А, витамин В6, витамин С. Други важни елементи са тиаминът и рибофлавинът. Зеленчукът е богат и на пигменти като бета каротин, лутеин, ксантен и хлорофилин (на него се дължи цвета). Освен това той има много ниско съдържание на мазнини. 
 
Независимо дали се консумира в сурова или преработена форма, спанакът има много положителни свойства, които играят важна роля в различни процеси в тялото.
 

Подобрява зрението

Именно бета каротинът, лутеинът и ксантенът се грижат за здравето на зрението. Първият пигмент има някои противовъзпалителните свойства, които могат да намалят подпухването, дразненето или сухотата в очите.
 

Помага при неврози

Калият, фолатът и различни антиоксиданти имат някои известни неврологични ползи за хората, които редовно ги консумират. Организмът може да си ги набави чрез спанака. Зеленчукът се препоръчва на хора, които са изложени на риск от неврози или когнитивни заболявания. Калият, например, подпомага здравето на мозъка, затова е полезен и при болестта на Алцхаймер.
 

Поддържа кръвно налягане


Високото съдържание на калий и същевременно ниското ниво на натрий са полезни при пациенти с високо кръвно налягане, защото първият минерал го понижава, а втория – го повишава. Фолатът, намиращ се в спанака, също допринася за намаляване на хипертонията и облекчава кръвоносните съдове, като същевременно поддържа правилния кръвен поток. След като високото кръвното налягане и напрежението на съдовете и артериите се понижат, стресът, който преживява сърдечно съдовата система също спада.
 

Помага в минерализацията на костите

Спанакът е добър източник и на витамин К, който спомага за задържането на калций в костната матрица и по този начин води до костна минерализация. Други минерали като манган, мед, магнезий, цинк и фосфор също поддържат здравето на костите и зъбите, предпазват от остеопороза.
 
NEWS_MORE_BOX

Подобрява метаболитните процеси

Много лекари препоръчват консумацията на спанак на хора, които имат проблеми с метаболизма. Протеинът, който се съдържа в зеленчука, разгражда ензимите в аминокиселини, които са от съществено значение за хората. Те подпомагат развитието и растежа на мускулите, поощряват всички органи и системи да функционират на оптимално ниво.
 

Действа като противовъзпалително

Много проучвания доказват, че спанакът и някои други зеленчуци имат способността да защитават лигавицата на стомаха от язви. Гликоциклоролипидите, които се намират в спанака, могат да увеличат силата на обвивката на храносмилателния тракт, като по този начин предотвратят нежеланото възпаление в тази част на тялото, което може да причини вреда.