Лятото е времето за бягство от рутината – сезонът, в който е най-лесно да обърнеш гръб на досадното броене на калории, на сантиметрите около талията и трупането на ежедневни крачки от вкъщи до офиса. Леден коктейл, топка шоколадов сладолед, запотена чаша бира с порция хрупкав чипс – как да не му отпуснеш края? Не и ако „лошият“ LDL холестерол обичайно наднича от кръвните изследвания – и то без почивен ден.


Хората с високи нива на LDL холестерол обичайно броят всяка калория – включително и тези в малките междинни хранения през деня. Ежедневните изкушения като бисквити, солети, чипс, вафли и сладкиши дебнат отвсякъде, но освен миг наслада, не даряват тялото с нищо добро. В същото време храненето през малки интервали от време и с малки количества храна, доказано спомага за поддържането на добри нива на кръвната захар през целия ден.


Затова леките, но здравословни закуски, са още една добра възможност в дневното меню да се включат храни, които спомагат за понижаването на високия холестерол. 


 

Пуканки

Царевицата и пуканките са от групата на пълнозърнестите храни, което означава, че са с богато съдържание на фибри. Редица проучвания дори сочат, че в пуканките има повече фибри, отколкото в пълнозърнестия хляб и кафявия ориз. Но тази вкусна, хрупкава и нискокалорична закуска трябва да се приготвя правилно и да се консумира умерено. Широко разпространените в търговската мрежа пакетирани пуканки за микровълнова печка не са най-удачния вариант, защото преливат от мазнини и сол.


Подходящите за диетата при висок холестерол пуканки трябва да са без допълнителни добавки – за вкус може да се добави само мъничко зехтин или настърган пармезан.

 

Ядки

Ядките са чудесен вариант за междинна закуска, която държи холестерола в нормални нива. Бадемите например са богати на ненаситени мазнини, които спомагат за поддържането на доброто здраве на кръвоносните съдове - веществата в ядката предотвратяват окисляването на „лошия“ холестерол.


Орехите са друг добър избор. Но и тяхната консумация трябва да е с повишено внимание, защото всички ядки са с високо калорийно съдържание. Затова диетолозите не ги изключват от здравословното меню, но ги вкарват в строги граници: около 20-тина бадема и 7-8 ореха дневно са напълно достатъчни на тялото да се засити и да вземе най-полезното от вкусната закуска.

Зеленчуци и хумус

Това не е просто закуска – това е пиршество за сетивата! Факт е обаче, че никой не приема достатъчно зеленчуци в дневното си меню. Те са чудесен избор във всеки един момент защото не само са пълни с фибри, витамини и минерали, които допринасят за доброто здраве, а и са с ниско съдържание на мазнини и натрий. А това пази сърцето здраво.


Учените отдавна са на мнение, че проблемите с холестерола не налагат преминаването изцяло към вегетарианска диета, но подчертават, че богатата палитра от цветове и вкусове на зеленчуците носят най-много ползи за здравето. А когато са гарнирани с домашен хумус от нахут или зрял фасул вкусовите рецептори наистина експлоадират. Не подценявайте хумуса – той е още една свежа и вкусна доза фибри, протеини и антиоксиданти за тялото.

 

Домашен чипс

Чипсът - още по известен като забранената храна, наистина е добре да бъде изключен от здравословното меню. Но когато „свалим“ всички мазнини и сол от картофите, те се превръщат в приятел на холесетрола. Картофите сами по себе си са с ниско съдържание на калории, с високо съдържание на фибри и пълни с калий - полезен за поддържане на добро кръвно налягане.


Алтернатива на чипса са домашно приготвените на тънки резенчета и изпечени във фурната картофки. За вкусът ще помогнат зехтина и ароматите на мащерката и розмарина.

 

Овесени ядки

Овесените ядки не са само сутрешна закуска – в борбата с холестерола, те могат да се консумират по всяко време на деня. Съдържат специфично разтворимо влакно, което буквално „поглъща“ холестерола в чревния тракт, без да се абсорбира в тялото. Известен факт е, че ежедневната консумацията на една чаша овесени ядки, в съчетание с хранителен режим, богат на фибри и беден на мазнини, може да бъде изключително полезна в превенцията на сърдечносъдовите заболявания. 

 

Плодове

Естествено! Как да утолим жаждата за сладко през деня, без да навредим на холестерола? Ябълки, ягоди, грозде и цитрусови плодове – всички те съдържат голямо количество пектин, който пряко работи за понижаването на нивата на LDL холестерола. Много от плодовете са богати и на калий, който пази сърцето здраво.

 

Пълнозърнест хляб

„Черният“ хляб е задължителна част от балансираното меню. Богат на фибри и сложни въглехидрати, той дава ситост на тялото и буквално „държи“ холестерола в разумнии нива. Успешно се бори с различни здравословни проблеми като намалява риска от сърдечносъдови заболявания, диабет тип 2, затлъстяване, запек и др.