Ядките са любима храна, а редовната им консумация дава на тялото жизненоважни витамини, минерали, полезни мазнини и протеини. Естествено с предимство са суровите, пред печените и осолени ядки, но дори и те не губят напълно здравословните си ползи. Много нови клинични проучвания подчертават значението на ядките за здравето на сърцето. Доказано е например, че добавянето на 30 грама сурови ядки дневно към средиземноморската диета, намалява риска от сърдечни заболявания с 30 %.


Разнообразието от ядки е наистина голямо, но съществуват четири представители на тези хрупкави изкушения, които могат да бъдат отличен съюзник в борбата със сърдечно съдовите заболявания.

 


Бадеми


Хранителните експерти са категорични, че бадемите помагат за понижаване на холестерола и телесните мазнини. Добавянето им към ежедневното хранене понижава LDL холестерола или така наречения „лош холестерол“, който образува плаки в коронарните артерии. Това означава, че увеличавайки количеството на бадемите, се понижава риска от инфаркт.


Клинични изследвания показват, че бадемите също намаляват и риска от инсулинова резистентност и диабет. А при наличие на диабет, консумацията на бадеми може да подобри чувствителността на организма към инсулина.


Бадемите са верен помощник и във вечния стремеж към тънка талия. Проучване по темата сочи, че хапването на около 80 грама сурови бадеми дневно може да стопи сантиметрите около талията с 14%. Друго изследване от 2015 г. сравнява загубата на телесни мазнини и намаляването на „лошия холестерол“ при хора, които консумират 40 гр. бадеми дневно и други, които хапват здравословен мъфин със сходни калории. След шест седмици се оказва, че хората, които са консумирали бадеми, са имали по-нисък LDL холестерол - средно с 5 mg, както и по-малко мазнини в областта на талията и бедрата.

 

Шам-фъстък


Доказано стресът е сред водещите рискови фактори за развитието на сърдечно съдови заболявания. Любопитно проучване наблюдава две групи хора, подложени на ежедневен стрес – първите консумират по около 30 грама шам-фъстък дневно а вторите - посрещат нервното напрежение без специална диета. Резултатите сочат, че при втората група кръвното налягане е по-високо, отколкото при тези, които редовно са хапвали шам-фъстък.


Шам-фъстъкът помага и на хората с диабет, като понижава общия и LDL холестерола, регулира кръвното налягане, държи нивата на стрес в нормални граници и подобрява сърдечната функция. 

 

Орехи


Повечето ядки съдържат висока концентрация на „добри“ мазнини, а орехите са съставени именно от 47 % полиненаситени мастни киселини. Наред с това популярните ядки съдържат и значително количество алфа-линоленова киселина.


За нея е доказано, че допринася за еластичността на кожата и действа противовъзпалително при зачервявания на епидермиса. Ползата й обаче е голяма и за намаляването на натрупаните вече плаки в коронарните артерии. Орехите, също като бадемите и шам-фъстъкът, подобряват нивата на холестерола и функцията на малките кръвоносни съдове. Така че, те са още един отличен помощник при висок риск от коронарна артериална болест (CAD).

 

Фъстъци


Това са може би най-критикуваните ядки, поради високия риск от алергии. В същото време обаче суровите фъстъци са изключително богати на мононаситени мазнини и олеинова киселина, което ги прави полезни за сърцето.


Редица проучвания сочат, че редовната консумация на фъстъци и на фъстъчено масло може да намали риска от сърдечно съдови инциденти с около 34%. Скорошно изследване на 6309 жени, които консумират по 28 грама дневно сурови фъстъци или еквивалента им – 1 супена лъжица фъстъчено масло, също показа, че рискът от сърдечно съдови заболявания е намалял с над 40%.


Фъстъците и фъстъчено масло са отлични помощници и при диабет и наднормено тегло.