Кой е плодът, който най-много готвим и почти буквално нито едно ястие не би било вкусно, ако не го добавим? Разбира се – доматът


Доматът е богат на витамин С – един средно голям по-размер (200 г) осигурява 40% от необходимата срещу възпалителните процеси в организма аскорбинова киселина. Доматът е богат на витамин А, К, Е. В него се намират и някои витамини от В групата като тиамин, витамин В6, фолат, ниацин, рибофлавин и пантотенова киселина.


От миниралите е най-богат на калий и манган. Намират се мед, магнезий, фосфор, цинк, калций и желязо.



Съдържа изключително много вода – 94,5 г на 100 г, което обяснява склонността ни през лятото да налитаме на домат или салата, която го съдържа богато. 


Въпреки че е нискокалоричен – само 18 кал за 100 г, енергията, която дава е от въглехидратите в него, които са общо почти 4 г. 1,2 г от тези въглехидрати са фибри, останалото – захари.


В сравнение с други хранителни продукти, даващи енергия само от въглехидрати, доматът не крие риск за теглото и хората с диабет. Той е с нисък гликемичен товар – 1.


Сред малкото мазнини, които включва – 0,2 г, половината са полиненаситени, предимно омега-6 (80 мг) и омега-3 (3 мг). 


Протеините в домата също са много малко – 0,9 г. Но съдържа аминокиселини като треонин, триптофан, валин, изолевцин, левцин, лизирн, фенилаланин и метионин.


Заради ликопена доматите са полезни за сърцето, той помага да се отстрани лошият холестерол от кръвта и да се профилактира състояние като атеросклероза.1 


Според някои изследвания ликопенът неутрализира част от лошите ефекти на тютюнопушенето, което го прави подходящ в борбата срещу по-високия риск от рак на белите дробове и не само. В преглед на много на брой проучвания се намира, че ликопенът има благоприятно действие срещу рак на стомаха, дебелото черво, панкреаса, простатата, пикочния мехур, гърдата, яйчниците, на маточната шийка, на хранопровода и гърлото.2 


Заради голямото количество на витамин А доматът е полезен и за доброто зрение и очно здраве и необходим за превенцията на свързаната с остаряването макулна дегенерация, а в коминация с витамин С действа благоприятна върху кожата и синтеза на колаген.


Сред антиоксидантите му, освен витамин С, ликопена и бета-каротина, е и витамин Е. Наличието им, както и на калия и фибрите добринасят за нормализиране на кръвното налягане. Фибрите са изключително полезни и за чревното здраве. 


Доматите са полезни и за профилактика на камъни в жлъчката.

 

Източници:

nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2682/2