Трета част на материала

 

Хлор
Участва заедно с натрия в осмотичното налягане, което предотвратява задържането на течности в кървоносната система и тъканите.

Постъпва в организма със солта (натриев хлорид), соев сос, мляко, яйца, месо, хляб, сирене, масло, моркови, цвекло.
 


Сяра
Образува киселини, влиза в състава на следните аминокиселини: метионин, цистеин, таурин и глутатион. Почиства кръвта, повишава съпротивителните сили на организма към бактерии, защитава протоплазмата на клетките. Участва в някои окислителни реакции, предпазва от вредното влияние на токсични вещества, радиация и замърсена околна среда, при което забавя процесите на стареене. Влиза в състава на хемоглобина, съдържа се във всички тъкани на организма, необходима е за синтеза на колаген. Помага за регулирането нивото на глюкозата в кръвта. Стимулира отделянето жлъчен сок.

Намира се в: месо, яйца, брюкселско зеле, зеле, стар фасул, риба, чесън, лук, соя, пшеничени зародиши, хвощ.


Ванадий
Играе важна роля в процесите на репродуктивната система. Забавя синтезирането на холестерол. Необходим е за образуването на костна тъкан и зъбите. Препоръчва се при диабет, хиперинсулинемия, повишено артериално налягане, при планирано отслабване, повишена физическа активност.

При дефицит
се наблюдават заболявания на сърдечно-съдова система и бъбреците, ниска репродуктивна способност.

Намира се в: копър, риба, маслини, ряпа, бобови култури, растителни масла, месо, зърнените и житни култури – неолющени, салати, моркови, цвекло, вишни, горски ягоди.


Бор
Участва в поддържането на костите и в метаболитните процеси на калция, фосфора и магнезия. Подобрява функциите на мозъка.

При дефицит:
среща се рядко, в третата възраст е възможно при липсата му да се появят  проблеми с усвояването на калция. Дефицитът на бор показва недостиг на витамин Д. Предписва се при профилактика на остеопороза в постклимактериума и поддържането на мускулната тъкан.

Намира се в: ябълки, моркови, грозде, листни зеленчуци, орехи, круши.


Силиций
Поддържа еластичността на артериите и играе важна роля за профилактиката на сърдечно-съдовите заболявания. Предпазва организма от вредното въздействие на алуминий, стимулира имунната система и забавя процесите на стареене на тъканите.

При дефицит:
кръвоносните съдове губят еластичността си, появява се склонност към кариеси, пародонтоза, чупливост на ноктите и падане на коса.
Препоръчва се при болест на Алцхаймер, остеопороза, сърдечно-съдови заболявания, за здрави нокти, кожа и коса.

Намира се в: цвекло, ориз, соя, листни зеленчуци, зърнени култури – цели зърна, люцерна, хвощ.