Първа част на материала

 

Желязо
Влиза в състава на хемоглобина, цитохромите, участва в окислителните процеси  в клетките.

При дефицит се наблюдава:
нарушава се еритропоезата – образуването на еритроцитите, анемия, нарушения в растежа, изтощаване.

Намира се в: артишок, магданоз, спанак, броколи, зелен фасул, доматен сок, тофу, миди, скариди, месо, особено червено, говеждо, овче, заешко, пуешко месо, черен дроб, език, риба тон, сьомга, яйца, гъби, едро смлени зърнени и житни култури, бобови култури, домати, цвекло, зеле, репички, моркови, сушени плодове - стафиди, черната боровинка, дюли, фурми, круши, ябълки, сливи, праскови, кайсии, дини, вишни, череши, касис, ягоди, малини, шипка.



Йод
Участва в образуването на хормоните на щитовидната жлеза.

При дефицит се наблюдава:
напълняване, умора, базедова болест, забавяне развитието на централната нервна система, изоставане в интелектуалното развитие. Ниските стойности на йод се свързват с предразположеност към рак на гърдата.

Намира се в: солта, морските дарове, рибата, скариди, келп, дреболии, яйца, мляко, сирене, чесън, гъби, соя, тиква.



Флуорид
Минералът е градивен елемент на зъбния емайл и костната тъкан.

При дефицит се наблюдава:
нарушаване на растежа и процеса на минерализация.

Намира се във: водата, чай, морски дарове, риба, соя, лешници.



Цинк
Съставка е на повече от 100 ензими, пренася въглеродния двуокис, осигурява стабилността на клетъчните мембрани, взима участие във възстановителните процеси при нараняване на кожата. Има голямо значение за процесите на репродуктивните органи и простатната жлеза. Регулира секрецията на мастните жлези на кожата. Укрепва имунната система и предотвратява образуването на свободни радикали в организма. Влияе на вкусовата чувствителност и обонянието. Влиза в състава на инсулина. Необходим е за поддържането на нормална концентрация на витамин Е в кръвта и повишава усвояването на този витамин.

При дефицит се наблюдава:
нарушения в растежа, бавно зарастване на раните, липса на апетит, вкусови нарушения, бели петна по ноктите, акне, умора, падане на коса, слабо нощно зрение, инфертилитет, склонност към инфекции, отслабване на паметта, склонност към диабет.


 

Намира се в: спанак, броколи, бобени култури, доматен сок, леща, стриди, скариди, миди, пуйка (червеното месо), постна шунка, постно говеждо от бут и филе, обикновено кисело мляко, сирене, тофу, рикота и други видове, бирена мая, жълтък, риба, черен дроб, месо, тиквени семки, слънчогледови семки.


Трета част на материала.